Kundecase_Oslo-fushion-festival_1689x858.png

Under årets festival fikk 60 av Norges mest spennende norske designtalenter og 30 kunstnere sin egen scene. Der viste de frem hvem de er og hva de lager – og selvsagt fikk de selge det. Men nettopp salg var tidligere en utfordring for Oslo Fushion Festival.

– Tidligere solgte vi ingen produkter. Formålet vårt er å være en åpen plattform som skal synliggjøre mote, design og kunst fra Norge – rett og slett skape en stolthet til det norske. Derfor ønsket vi i år å gjøre dette lettere tilgjengelig for potensielle kjøpere, forteller Elin Carlsen, som er daglig leder i Oslo Fushion Festival.

Valgte norsk og innovativ betalingsløsning

Oslo Fushion Festival ønsket å samarbeide med noen som var langt fremme på teknologi og forenkling, og i tillegg var norsk. Det tok ikke lang tid før de kun sto igjen med ett navn – Vipps.

– De ble valgt fordi vi ønsket å knytte oss opp mot norske aktører som tilbyr innovative løsninger tilpasset moderne handel. Og siden Vipps Hurtigkasse er enkelt og rimelig å integrere, gjelder ikke dette bare for oss, men også for designerne, merkevarene og kunstnerne som deltar under festivalen.

Og på denne måten oppsto et nytt formål for Oslo Fushion Festival, nemlig å gjøre norsk mote, design og kunst tilgjengelig ved hjelp av Vipps Hurtigkasse.

hurtigkasse1.png

Dette er Vipps Hurtigkasse

Vipps Hurtigkasse er enkel betaling og registrering i ett – uten masse tastetrykk for kundene dine. Tjenesten lar dem betale direkte på produktsider, fra et nyhetsbrev eller en utendørsreklame, uten at de trenger å gå gjennom en vanlig utsjekk. I kombinasjon med unike QR-koder, gjør det veien til spontane kjøp veldig kort.

Les mer om Vipps Hurtigkasse.

Slik samarbeidet Oslo Fushion Festival med Vipps

Under festivalen var det flere steder du kunne oppleve den gode handleopplevelsen Vipps Hurtigkasse gir deg, og det var spesielt to av dem som viste hvilke kreative muligheter som ligger i teknologien.

Ny måte å kjøpe kunst på

Den ene var en utendørs fotoutstilling kuratert av Collective Oslo, som fant sted i Oslos nye hotspot Oslobukta. Utstillingen het Collective Diversity, og kunstnerne hadde spent opp fotografier som tok for seg temaet mangfold og inkludering.

Slik ble det enklere å være kunstsamler:

  • Hvert foto hadde egen QR-kode
  • Fant du et verk du likte var det bare å skanne koden, og så ble du sendt til en nettside der du kunne lese mer om kunstverket – og kjøpe med Vipps
  • Kjøpet ble gjennomført med to trykk
  • I løpet av få dager kunne du hente kunstverket ditt på nærmeste utleveringssted

Resultatet ble at 74 prosent av salget til Collective Oslo gikk gjennom Vipps Hurtigkasse under festivaluken.

oslo-fushion-logo.jpeg

Dette er Oslo Fushion Festival

Oslo Fushion Festival er en årlig motekunstfestival og konferanse, som er et møtested for den kreative industrien. Her kan du se og oppleve flere av Norges mest spennende designtalenter gjennom utstillinger, videopresentasjoner, show, pop-ups – og ny teknologi.

Ny måte å vindusshoppe på

På utstillingen og pop-up-butikken “Designed in Norway” på Steen & Strøm var opplegget omtrent det samme. I vinduene på gateplan var det stilt ut produkter fra velkjente norske merkenavn – blant annet motemerket Livid, smykkemerket Hasla og solbrillemerket Kaibosh.

VIPPS_OSL_FUSHION-03493.jpg

Slik fikk vindusshopping en ny mening:

  • Det var satt opp QR-koder på vinduene
  • Med QR-kodene kan du handle til alle døgnets tider, ikke bare når butikken er åpen
  • Når du så noe du ønsket å kjøpe, skannet du koden og kom til produktsiden på nettet der det var en Vipps-knapp
  • Vipps, så var kjøpet gjennomført
  • Noen dager etter kom kjøpet ditt i postkassen

QR-kodene gjør handlingen morsom. Ikke bare fordi den er så enkel, men fordi du føler deg som en innovatør når du behersker ny teknologi på 1-2-3. Det betyr at med Vipps Hurtigkasse får kundene dine rett og slett en god handleopplevelse!

– Vipps fungerer like bra over alt

Samarbeidet mellom Oslo Fushion Festival og Vipps gikk ifølge Elin akkurat som handleopplevelsen – sømløst. Hun legger spesielt vekt på at Vipps fungerer like bra over alt.

elin-carlsen.jpg

– Vipps Hurtigkasse er en veldig fleksibel og allsidig betalingsløsning, og vi har fått gode tilbakemeldinger fra fornøyde kunder. Både for oss og dem er det jo en smidig og godt designet løsning når du kan bli inspirert til å kjøpe norsk design og kunst på festival, skanne en kode og hente det du har kjøpt i postkassen din noen dager etter. Så slipper du å gå og bære med deg varene når du er på farta.

Elin Carlsen, daglig leder i Oslo Fushion Festival.

Ønsker nytt samarbeid i 2022

Alt i alt – Elin og Oslo Fushion Festival er full av lovord om Vipps Hurtigkasse.

– Det fungerte kjempebra. Vi er utrolig glade for at Vipps er fremoverlente og innovative, og vil prøve ut løsningen sin på nye måter. De tør å lære og utvikle seg sammen med oss – dette er jo en ny måte å jobbe på både for dem og oss.

– Så Vipps kommer til å være en del av Oslo Fushion Festival i 2022 også?

– Det håper vi! I og med at Oslo Fushion Festival nå er åpen for alle, er det er viktig for oss å fortsette å forsterke involveringen av kundene og publikum. Det gjør vi med Vipps Hurtigkasse, så vi ønsker å fortsette samarbeidet i 2022.

Ønsker du også en enklere betalingsløsning til bedriften din?