18 February 2025

Vipps forenkler faste donasjoner

Vipps er ute med en ny funksjon som gjør det veldig, veldig enkelt å bli fast giver til veldedige organisasjoner. Tjeneste er utviklet i nært samarbeid med Fundraising Norge.

image

Mange grunner kan hindre folk i å bli faste givere. De må klikke seg inn på en nettside de kanskje ikke kjenner; de blir bedt om å dele person-, kort- og kontoopplysninger; de må velge forhåndsdefinerte beløp- og trekkdatoer (som kanskje skal endres en gang i fremtiden), de må inn i nettbanken for å få sjekke transaksjonshistorikken, og de må kanskje si ifra direkte til organisasjonen når de ikke vil gi mer.

– Fellesnevneren for alle hindringene er: tid. Publikum opplever det som tidkrevende å bli fast giver. Derfor har Vipps i tett samarbeid med Fundraising Norge utviklet en tjeneste som forenkler dette – Vipps Faste donasjoner. Nå tar det maks ett minutt å bli fast giver, sier produktsjef Haavard Melby i Vipps, og forklarer hvordan det nå går på 1-2-3.
– Giver skanner en QR-kode eller trykker på en lenke. Så taster personen inn ønsket beløp og neste trekkdato. Til slutt trykker hen på «Ferdig», og så skjer første trekk umiddelbart.

Null oppstarts- eller faste kostnader
Tjenesten er enkel å administrere for organisasjonene, uten behov for omfattende kundeservice eller manuelle oppdateringer.

Feltverving blir mye enklere når giverne kan starte og fullføre registreringen direkte i Vipps på bare noen sekunder. I tillegg er det ingen oppstartskostnader eller tekniske integrasjoner. Med bare et par klikk i VippsPortalen, har du satt opp det du trenger.

image
Feltverving blir mye enklere når giverne kan starte og fullføre registreringen direkte i Vipps på bare noen sekunder. I tillegg er det ingen oppstartskostnader eller tekniske integrasjoner. Med bare et par klikk i VippsPortalen, har du satt opp det du trenger.

Haavard Melby, produktsjef

Det knytter det seg heller ingen oppstarts- eller faste kostnader til tjenesten, kun en transaksjonsavgift per betaling. FN-medlemmer får også en rabatt på bruk av tjenesten. Vipps gir organisasjonene kontroll på rapportering og oversikt over innsamlede midler. Data er tilgjengelig i sanntid, noe som gjør det enkelt å rapportere til skattemyndighetene og analysere kampanjer.

Perfekt for yngre givere
Kommunikasjonsansvarlig Per Mejlænder Brynning i Fundraising Norge forteller om et godt og enkelt samarbeid med Vipps.
– Vi har jobbet tett sammen for å sikre at tjenesten faktisk løser de utfordringene organisasjonene møter i hverdagen. Resultatet er en tjeneste som er både enkel og betryggende for giverne, samtidig som det reduserer administrativt arbeid for organisasjonene.

Fundraising-rapporten utarbeidet av Deloitte viser at Vipps er det mest populære betalingsalternativet for Fundraising Norges medlemsorganisasjoner – hele 95 % av dem tilbyr Vipps som betalingsmetode.

– Samtidig vet vi at unge mellom 18 og 40 år er en utfordrende gruppe å rekruttere for mange organisasjoner. Det er den gruppen som bruker Vipps mest og er best kjent med appen, noe som kan tilsi at de vil ha lavere terskel for å bli faste givere enn tidligere, sier Melby.

Les mer om funksjonen her.