cover 3500x1440.png

Nettbutikken som ivaretar både kundene og planeten

Dette er historien om en liten nettbutikk som både vil gjøre verden til et bedre sted, og samtidig gjøre kundereisen så enkel som mulig. Slik ble de først i verden med den nye Vipps-løsningen Checkout.

Tidligere i år sluttet Gregory Gjini i jobben i mediebyrå og startet familiebedriften og nettbutikken Earthly sammen med samboeren Frija van den Hout. De ønsker å overbevise flere om å ta bevisste valg for både naturen og mennesker gjennom å selge bærekraftige, miljøvennlige og økologiske alternativer til produkter vi bruker i det daglige.

– Det må begynne på et individuelt nivå. Hvis vi, ved å selge gode produkter, klarer å overbevise flere slik at vi oppnår en kollektiv omstilling, kan vi sammen oppnå en endring. Det er kanskje en utopi, men det er slik vi tenker, forklarer Gregory.
gregory_gjini.jpg

Ingen betalingsfriksjon for kunder med Vipps

Selv om paret lenge har hatt forretningsideen i tankene, var det først under pandemien de bestemte seg for å gjøre den om til handling. Som mange andre også kjente på kroppen under lockdown, var det en utfordring å kombinere jobb og familie med to barn som løp oppå hverandre hjemme. Og etter mange år i reklamebransjen følte Gregory dessuten at han trengte en pause.

– Nå kunne jeg endelig realisere denne ideen, timingen var helt perfekt.

Gregory har brukt all erfaring han har opparbeidet seg gjennom årene i reklame- og mediebransjen på å utvikle Earthly. Derfor har han også gjort absolutt alt selv, inkludert nettsiden, som endelig var på plass i august. For team Earthly var det naturlig å velge Vipps som betalingsløsning.

– Vi valgte selvfølgelig Vipps, blant annet fordi det er et verktøy som vi selv bruker daglig. Vi vil ikke at potensielle kunder skal bruke tid på å fylle ut skjemaer, men ønsker fokus på produktene og at det skal være superenkelt å bestille.

IMG_4873.JPG

Dette er Vipps Checkout

Vipps Checkout er Vipps-betaling, utfylling av fraktdetaljer og kortbetaling i ett for deg med nettbutikk. Du får en komplett betalingsløsning i én pakke, fiks ferdig til bruk i de vanligste netthandelsplattformene – så du kan konsentrere deg om å drive butikk.

De har også testet og analysert andre betalingsløsninger for å se hva som er enklest for kundene. Det var først da de implementerte Vipps og Vipps Hurtigkasse at det ble friksjonsfritt for betalende kunder.

– Det er en kjempestor forskjell – plutselig var det ingen kunder som stoppet opp, de bare bestilte med én gang. Det var en «no brainer» å fortsette med Vipps, spesielt nå med den nye løsningen Checkout.

Enkelt å implementere, enkelt å ta i bruk

Vipps Checkout er Vipps-betaling, utfylling av fraktdetaljer og kortbetaling i ett, altså en komplett betalingsløsning i én pakke, ferdig til bruk.

Gregory har bygget Earthly.no på WooCommerce, et open-source e-handelsplugin for WordPress. Da de fikk muligheten til å være de første til å teste og videreutvikle Vipps’ nyeste løsning, hoppet de på muligheten. Én av oppgavene som pilotkunde har vært å avdekke eventuelle feil som oppstår sammen med teamet, bestående av Gregory som nettbutikkeier, Iver Kvello fra WP-Hosting som har utviklet og testet selve pluginen og Vipps, som på sin side har kontroll på selve transaksjonene. Selv om det i starten var mye jobbing, prøving og feiling, er alle parter fornøyde med resultatet.

– Det har vært topp stemning med teamet i Vipps. Vi har jo vært ganske involvert i prosessen, og dermed delaktig i å utvikle ny løsning for alle bedrifter i Norge, sier Gregory og fortsetter:

– Vipps Checkout gagner både meg og andre små bedrifter som er avhengig av å tilby en god kundeopplevelse for å konvertere enklest mulig. Det hjelper ikke å ha masse trafikk hvis du ikke konverterer. Checkout er enkelt å implementere, det er enkelt å ta i bruk og du vet at det funker når Vipps står bak.

cover 3500x1440.png

Dette er Earthly

Earthly er en lokal nettbutikk på Hauketo i Oslo som ønsker å påvirke fremtiden ved å tilby økologiske, miljøvennlige og bærekraftige produkter som varer lenge, og som er bra for både naturen og mennesker. Earthly.no ble lansert august 2021.

Selv om Earthly bare har vært live med Vipps Checkout i to uker, ser Gregory at det funker.

– Ifølge beregningene har konverteringen økt med 30,08 prosent av de som legger til produkter i handlekurven og faktisk fullfører kjøpet. Det er mange faktorer som påvirker statistikken, men dette lover godt.

Toppnivå på den digitale opplevelsen

Gregorys bakgrunn fra reklame- og mediebransjen gjør at han er spesielt opptatt av å være innovativ på den digitale biten.

– For meg handler det om å være en del av den grønne bevegelsen samtidig som man har fokus på den digitale opplevelsen. Den skal være på topp. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre kundeopplevelsen, og det er derfor vi har gått all in sammen med Vipps for å få til et godt Vipps-produkt, sier Gregory og legger til at han anbefaler Vipps til andre små bedrifter.

– Se det fra forbrukernes perspektiv, de gidder ikke bruke mange minutter på å fylle inn et skjema – de vil bare trykke på en knapp og vite at det funker. Det gjør det med Vipps. Men om alle konkurrenter ikke implementerer Vipps, er det helt greit, sier han med et glimt i øyet.

– Følg drømmen din

Med Vipps Checkout på plass i nettbutikken vil Gregory og samboeren fortsette å overbevise folk at produktene de har fokus på er den beste løsningen. Det sier han også er den aller største utfordringen med å starte nettbutikk.

– Produktene våre er gjerne litt dyrere enn de man er vant til, men til gjengjeld får du noe som er i bedre kvalitet, varer lenger og er bra for mennesker og miljøet.

– Helt til slutt: Hva er dine beste tips til andre, som driver eller ønsker å starte nettbutikk?

– Hvis du har en drøm, bare gjør det, ikke vent. Spesielt hvis du har lyst til å gjøre noe som gir mening, og som ikke bare handler om penger. Just do it. Det er også lov å feile, men du må være flink til å lære av det.

Ønsker du også en komplett og enkel betalingsløsning til nettbutikken din – som lar deg konsentrere deg om å drive butikk, og som forenkler kjøpsopplevelsen for kundene dine?