Økt konvertering og fornøyde kunder

Vipps-hero

30 % færre forlatte handlekurver og 10 % økt konvertering. Slik gikk det da Inzpero fikk Vipps i nettbutikken.

Siden oppstarten i 2019 i har Inzpero.no solgt unike plakater, rammer og tilbehør på nett – til gode priser. Etter å ha testet forskjellige betalingsleverandører og analysert effekten av nettbutikken, gikk de for Vipps som betalingsløsning i slutten av 2021.

frank-keller-inzpero
Vi jobber kontinuerlig med å forbedre kundeopplevelsen og gjøre det så enkelt som mulig å kjøpe kunst på Inzpero.no, forteller Frank Keller, gründer og daglig leder av Inzpero, og utdyper:

En god indikator på dette er konverteringsraten til nettbutikken, altså andelen besøk på siden som resulterer i kjøp. Når vi jobber med forbedringer, starter vi alltid med å se hva vi kan gjøre bedre i kassen.

Dette resulterte i et spørsmål fra Keller og resten av teamet: Kan implementeringen av Vipps redusere andelen av kunder som avbryter kjøpet når de kommer til kassen?

Sånn gikk de frem

Inzpero startet prosessen med å integrere Vipps i desember 2021, og forteller at veien fra idé og beslutning til ferdig løsning gikk raskt:

– Det var enkelt å komme i gang med Vipps i nettbutikken. Dokumentasjonen var veldig bra, og svarene på alt vi lurte på var lett tilgjengelig. I tillegg opplever vi at kontaktpersonen vår i Vipps både er hjelpsom og veldig imøtekommende. Allerede i januar 2022 var vi klare til å ta betalt, sier Keller.

inzpero-logo

Dette er Inzpero

Tanken bak Inzpero er enkel: Det er Veldig mange dyktige og uoppdagede kunstnere der ute. Samtidig er det veldig mange som ønsker noe fint og unikt på veggen – uten at det blir for dyrt.

Inzpero plukker ut de mest spennende og talentfulle kunstnerne og trykker arbeidet til plakater – til gode priser. Selskapet trykker og sender fra Norge, og er tilgjengelig i syv land.

Gå til inzpero.no

Gode resultater

Bare få uker etter at Vipps ble tilgjengelig i nettbutikken, var hele 25 prosent av transaksjonene med Vipps. Keller tror dette handler om preferansene til kundene:

– Vi ser at kundene rett og slett liker å betale med Vipps. Appen har de jo allerede, og mange er vant til å betale med den. Vipps har en høy markedsandel i Norge og vi som jobber i Inzpero hadde selv flere gode brukeropplevelser med Vipps – på flere arenaer, sier han.

– Implementeringen av Vipps har gitt svært gode resultater. Vi ser en sterk forbedring på konverteringsraten vår, som har økt med hele 10 prosent.

Og det er ikke bare konverteringsraten som øker. Frafallsraten i handlekurven er redusert med 30 prosent. Det betyr at det er 30 prosent færre som legger noe i handlekurven, uten at de faktisk kjøper noe.

– Vi har også fått flere tilbakemeldinger fra kunder som setter pris på muligheten for å betale med Vipps. Vipps gjør det lettere å handle, samtidig som merkevaren Vipps fungerer som en «trust badge», sier han.

Trygg butikk

Mario Ek Aparicio, produktområdeleder for netthandel, setter stor pris på tallene Inzpero viser til. Han er enig i at Vipps også fungerer som et tegn på sikkerhet:

– Alle som ønsker Vipps som betalingsløsning må gjennom en prosess der vi blant annet sjekker juridisk opphav, eierstruktur og sikrer at selskapet ikke driver med hvitvasking eller annen ulovlig virksomhet. I tillegg sjekker vi at brukerstedene og butikkene har vilkårene sine på stell. Når du betaler med Vipps i en butikk, og med det godtar butikkens vilkår, kan du være trygg på at disse er gjennomgått og klarert av oss på forhånd, sier han.

– Vipps-knappen i nettbutikken skal være et kvalitetsstempel.

Ta betalt på nett med Vipps

La kundene betale med Vipps på nett eller i appen din. Alt de trenger for å betale er mobilnummeret sitt, så betaler de i Vipps med et klikk.