Kondomeriet_logo_hoved_positiv_CMYK.png

Øker salget med
Vipps og nye løsninger

Fordi Kondomeriet setter kunden i sentrum, er de i front når det gjelder å finne gode, nye og kundevennlige løsninger for hele kjøpsreisen. Derfor bruker de Vipps som en helhetlig betalingsløsning, og tilbyr Vipps både i fysiske butikker og på nett. I tillegg har de Vipps Hurtigkasse som et alternativ, samt kreativ bruk av QR-koder på annonser.

Kondomeriet har hatt et nært samarbeid med Vipps siden 2016, og var den andre butikken i Norge som implementerte Vipps som betalingsløsning på nett.

– Vi var med i utviklingen av Vipps-løsningen, og vi var også først ute med Vipps Hurtigkasse i 2019, forteller Owe Stangeland, konsulent i Kondomeriet med ansvar for alt som har med innovasjon å gjøre, både i fysisk butikk og på nett.

kondomeriet julekalender 1.png

– Vipps Hurtigkasse ble den mest populære betalingsmetoden vi noen gang har lansert. Til å begynne med hadde vi det kun i handlekurven, så begynte vi å legge det direkte på produkter. Det er bare tre klikk – så er du ferdig!

Dagens kunder forventer at nettbutikker skal være raske, enkle og sømløse – og Kondomeriets tall bekrefter at det er nettopp det kunden setter pris på.

– De viser tydelig at kundene foretrekker Vipps, sier Owe og referer til tall fra en uke i desember 2021, der 35 prosent av kundene brukte Vipps Hurtigkasse, og like mange valgte vanlig Vipps-betaling.

Dette er Vipps Hurtigkasse

Vipps Hurtigkasse er enkel betaling og registrering i ett – uten masse tastetrykk for kundene dine. Tjenesten lar dem betale direkte på produktsider, fra et nyhetsbrev eller en utendørsreklame, uten at de trenger å gå gjennom en vanlig utsjekk. I kombinasjon med unike QR-koder, gjør det veien til spontane kjøp veldig kort.

QR-koder med uante muligheter

I 2020 var Kondomeriet blant de første til å teste QR-koder på reklameplakater for å gjøre det enkelt for kundene å kjøpe direkte. Ulempen var at folk flest var vant til at QR-koder førte til en nettside med mer informasjon, og ikke til kjøp.

– Folk skjønte det ikke helt, men vi var fornøyde med at folk skannet koden. De fleste ble overrasket over å komme rett til produktet. Mange gikk videre for å kjøpe, eller bare for å kikke rundt på nettsiden.

I 2021 kjørte de QR-kode i et butikkvindu med Kondomeriets julekalender, som førte til salg utenom åpningstid. Owe ser mange spennende muligheter med QR-koder for å fremme salg og nå kundene der de er.

– QR gir kundene mulighet til å handle direkte der og da, og her er det mye moro å finne på. Alle kampanjer bør inneholde en QR direkte til handlekurv med det konkrete produktet. Vi jobber sammen med Vipps for å øke folks forståelse om at QR er et kjøpsverktøy, et action point, og ikke bare mer info.

Ambisjoner om å bli terminalfrie

Også i butikkene har Kondomeriet fokus på enkle betalingsløsninger – og forteller det til kundene ved å spørre om de vil betale med kort, kontant eller Vipps. Vipps ble dessuten den eneste muligheten for å kunne fortsette salget fra de fysiske butikkene da samfunnet var nedstengt.

Selv om det fremdeles er slik at de fleste kunder velger å tæppe kortet når de handler i butikkene, har Kondomeriet lenge hatt ambisjoner om å bli terminalfrie.

– På sikt ønsker vi å få bort betalingsterminaler, som er en ekstra kostnad i butikkene. Da vil vi slippe enda et kontaktpunkt for kunden, i tillegg til å betale mer for en tjeneste som også skaper ytterligere arbeid.

Tett samarbeid med Vipps

Tilbake i 2016 ble Owe imponert over Vipps da han undersøkte ulike betalingsløsninger og leste kode på funksjonaliteten. Det ble begynnelsen på et tett og nært samarbeid.

– Allerede da hadde de automatisk utfylling av navn og adresse, i tillegg til en veldig rask handlekurv. Vipps var en av de kjappeste. Og det at «hele» Norge hadde Vipps i lomma gjorde at det ble enkelt å markedsføre. Det er jo en fantastisk løsning.

Den gang var det 2,8 millioner nordmenn som hadde Vipps-appen, mens tallet i dag har steget til over 4 millioner. Kondomeriet kommer til å fortsette med det nære samarbeidet med Vipps for å finne nye, innovative løsninger.

– Det kommer alltid noe nytt og vi er interessert i å være med å teste nye, og videreutvikle eksisterende løsninger. Vi er med på det som skjer.

Kondomeriet_logo_hoved_positiv_CMYK.png

Dette er Kondomeriet

Kondomeriet er Norges største leverandør av sexleketøy på nett, og har i over 30 år gitt nordmenn et mer lekent sexliv. Kondomeriet har 9 fysiske butikker spredt over hele landet, og driftes fra hovedkontoret på Kolbotn utenfor Oslo.

– Folk foretrekker en rask løsning

– Hva vil du si til bedrifter som ikke ennå tar Vipps?

– Da taper de masse kunder. Konverteringsraten vår har økt etter at vi begynte med Vipps, og i tillegg har verdien på handlekurven hatt en stabil økning. Bedrifter som ikke tilbyr Vipps eller bruker QR-koder aktivt kommer til å henge etter. Folk foretrekker en rask løsning uansett hva du selger, og det viktigste er at kundene får det de ønsker seg, når de vil ha det – uten at de trenger å logge inn eller må klikke vekk påmelding til et nyhetsbrev.

Owe mener det ikke skal mange klikk til før kunden ikke gidder å handle, og fremhever spesielt viktigheten av at det skal gå fort – som for eksempel under et timesalg på Black Friday. For det finnes neppe noe mer irriterende enn å legge et produkt i handlekurven, men så oppleve at det er utsolgt innen man kommer til utsjekk fordi det tok tid å fylle ut info.

– Med Vipps klikker du én gang, så er dataene allerede fylt ut. For vår del trenger ingen konkurrenter å bruke Vipps. Spesielt under julehandelen, da vil vi gjerne ha det alene, smiler Owe.