Kundecase_UNICEF_1689x858.png

12. desember 2021 inviterte TV2 og UNICEF til «Humoraksjonen - Gi en dose håp» , en direktesendt fadderaksjon på TV2 til inntekt for vaksinasjon mot korona i verdens fattigste land.

Verdens farligste kø

Pandemien har gått hardt utover barn og unge over hele verden. Svært mange barn har mistet sine omsorgspersoner, i tillegg til manglende tilgang på skole og helsetjenester. For første gang på 20 år er det også en økning i antall barn som er tvunget inn i arbeid, og antallet barnearbeidere har steget til 160 millioner.

Humoraksjonen, som ble ledet av Jenny Skavlan, Jonis Josef og Simon Nitsche, var derfor en viktig sending hvor kjente mennesker fra hele Norge gikk sammen om å hjelpe UNICEF med å få flere faddere, slik at de kan gi koronavaksiner til mennesker i verdens fattigste land.

Premiere på QR

Vervingen av nye faddere ble gjennomført på tre måter: Telefon, SMS og for første gang som innsamling i en TV-sending: QR-kode på skjermen.

irene-ohnstad.jpeg

- Vi var nysgjerrig på å utforske mulighetene ved bruk av QR kode, og fikk enda sterkere tro på løsningen etter at vi pratet med kontaktpersonene våre i Vipps, forteller Irene Ohnstad, systemansvarlig CRM i UNICEF, og utdyper:

- Det var samtidig viktig for oss å sikre at QR-koden var god nok. Klarer alle å se den? Er den lesbar? Kan publikum skanne den fra sofaen, eller må de reise seg? Vil de i det hele tatt bruke den?

Slik fungerte QR-koden

  • Seerne skannet koden med mobiltelefonen, og kom deretter videre til en enkel landingsside.
  • Landingssiden bestod av ett produkt som ga seeren muligheten til å bli fadder for 285 kroner i måneden – alt ved hjelp av Vipps Faste betalinger.
  • QR-koden dukket opp nederst til høyre i TV-bildet flere ganger under sendingen.
  • QR-koden kunne skannes (og fungerte fint fra ca 1,5-2 meter). Vi var litt bekymret for at denne avstanden var for kort til at seeren kunne scanne fra sofaen, og følgelig ikke ville bruke den. Vår bekymring ble imidlertid motbevist allerede tidlig i sendingen da vi så at en stor andel av de registrerte brukte QR-koden.
BliFadder3.png

Raskere betaling – raskere hjelp

Løsningen gjorde det enkelt å ta potensielle faddere direkte til vervesiden, kun ved å bruke mobilen for å komme i gang. Med Vipps er også mye av informasjonen ferdigutfylt, samtidig som det første av avdraget betales umiddelbart til UNICEF. Det er altså ingen behandlingstid på transaksjonen.

- Faddere har tradisjonelt brukt Avtalegiro. Utfordringen har vært at vi ofte mister en del givere på veien, samtidig som det tar litt tid å få den første betalingen. Med Vipps får vi pengene med en gang, slik at vi kan starte hjelpearbeidet umiddelbart. Dette er kjempeviktig, og den aller største seieren for vår del, forteller Ohnstad.

Dette er Vipps Hurtigkasse

Vipps Hurtigkasse er enkel betaling og registrering i ett – uten masse tastetrykk for kundene dine. Tjenesten lar dem betale direkte på produktsider, fra et nyhetsbrev eller en utendørsreklame, uten at de trenger å gå gjennom en vanlig utsjekk. I kombinasjon med unike QR-koder, gjør det veien til spontane kjøp veldig kort.

Slik gikk det

  • 85 % av de nye fadderne kom via Vipps
  • 44 % ble faddere ved å skanne QR-koden på skjermen

Sendingen fikk dessverre færre seere på grunn av konflikten mellom Telenor og TV2, som førte til at 550 000 husstander ikke hadde tilgang til kanalen. For Ohnstad og UNICEF er det samtidig viktig å trekke frem det positive med aksjonen:

- Konverteringsraten er veldig bra: Omtrent 2 % av seerne ble faddere, som betyr at vi traff på budskapet og klarte å engasjere de som så på. I tillegg fungerte det tekniske bra. Vi gjennomførte sendingen helt uten feil for seerne som ønsket å bidra, sier hun.

BliFadder14.png

Flere valgmuligheter for giverne

UNICEF hadde ikke et spesifikt mål om hvor mye QR-koden skulle bli brukt i forkant. Det viktigste var at ingen brukere skulle utelukkes – slik at alle fikk muligheten til å velge kanalen som passet dem best, enten det er med telefon, SMS eller QR.

- For oss var det en veldig spennende test. Bruker de den, selv om vi ikke har markedsført den så mye i forkant? Det er vanskelig å knytte et mål til noe som er helt nytt – det viktigste har vært å teste og se hvor hvilken verdi det gir, forklarer Ohnstad.

Hvor viktig er det å utforske nye løsninger i bransjen deres?

- Vi setter nye løsninger høyt i UNICEF. Digitalisering er et litt utslitt ord, men vi har hatt en god reise og blir mer og mer teknologidrevet. Dette gir oss bedre verktøy, nye muligheter og evnen til å snu oss raskt med nye løsninger til markedet. Vi var blant annet raskt ute med Vipps Faste betalinger, som har vært en god og viktig løsning for oss, sier hun.

Er QR-koder noe dere ønsker å fortsette med, også i andre sammenhenger?

- Helt klart. Det som er viktig nå er å finne ut hvordan vi kan bruke det og hvor det gir verdi. Resultatet fra Humoraksjonen viser at vi ikke kan la det ligge uutforsket. Enten det er for å oppdatere personopplysninger blant fadderne våre eller i rekrutteringsarbeidet på gaten, sier Ohnstad og avslutter:

- QR skanning er én ting, men dette handler vel så mye om at Vipps rett og slett er et godt produkt – med veldig mange brukere. Det er en stor fordel når potensielle faddere allerede har Vipps i lomma.

710cdfc7-6817-4e4e-8211-c1463e6dce2c.png

Om UNICEF

UNICEF jobber for å skape varige endringer og styrke rettighetene – for hvert barn. Som verdens største hjelpeorganisasjon for barn og en viktig del av FN, har de unik gjennomslagskraft i over 190 land. UNICEF kjemper for å redde barns liv, beskytte de mest sårbare og bygge en bedre fremtid i verdens mest belastede områder.

UNICEF Norges hovedformål er å inspirere til engasjement for verdens barn.