Innsikt og utsikt

Markedstrender for Q1 2023

En rekke funn viser at stadig flere bruker Vipps til å forenkle hverdagen sin. Her kan du lese mer om hvem de er, og hvor mye enklere betaling ble i januar, februar og mars 2023.

Vipps er ingen tusenkunstner

Det er mange som er gode på mye. Vipps heier på dere og synes det er topp med alle tusenkunstnerne der ute! Vi er nemlig ikke det. Faktisk, hvis vi skal være helt ærlige, er vi kun gode på én ting.

Forenkling.

Til gjengjeld opplever vi å ha fått veldig, veldig god schwung på nettopp å forenkle betalingssituasjoner. Forenkling er da også det eneste vi jobber med. Det betyr at hvis noen i Vipps kommer opp med en idé som er god, men som ikke forenkler, lar vi den ligge. Heldigvis er det mange av ideene som blir noe av!

I denne kvartalsrapporten finner du noen eksempler på gode ideer som er blitt til forenklinger. Du får historien om knappen som gjør det enklere å støtte humanitært støttearbeid, og vi forklarer når digitale kjøpmenn bør styre unna valgfrihet. Det blir et møte med den nye norske hverdagsvanen, og et annet møte med tips-bibelen for alle som skal arrangere loppis. Vi avslører hvilken kjedelig syssel som stadig flere nordmenn bruker mindre tid på, og vi forklarer hvorfor valgfrihet for folk flest er så viktig for Vipps at vi har tatt opp kampen med et av verdens største selskaper.

God fornøyelse!

Nøkkeltall for Q1 2023

People01

4,3 millioner

vippsere totalt

People02

37 700

nye vippsere siden Q4 i 2022

QR

2,3 millioner

QR-koder skannet

Merchant

64

nye utsalgssteder på nett i snitt hver arbeidsdag (ny rekord🎉)

Phone

2,9 millioner

ukentlige brukere av Vipps i snittt

Gift

4000

gaver sendt i snitt per dag

Nordmenn digger forenkling hos legen

Gåte: Hva er fellesnevneren om du er pjusk og vil bli frisk, skal freshe opp stua eller vil komme deg raskt hjem?

Svar: Sjansen er stor for at du gjør det ved å betale med Vipps. Møbler og innredning, helse og taxi, er nemlig bransjene med størst vekst i Vipps-brukere i første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Veksten er størst innen helse (lege, apotek på nett osv.) med en vekst på hele 54 prosent. Hvorfor utviklingen er så sterk?

En del av forklaringen skyldes nok at flere apotek er mer synlige på nett. Mange av dem tilbyr Vipps. Om du har vært hos legen i det siste så har du kanskje også lagt merke til at du sjelden betaler i skranken. Enten betaler du via en betalingsmaskin eller så får du en SMS med betalingsinfo. I begge tilfellene kan du velge å betale med Vipps eller kort. Folk ser ut til å foretrekke det enkle og stadig flere velger Vipps, sier kommersiell leder i Vipps, Vegar Wikhammer Heir.
Doctor_600x600

Neste på listen er møbler og interiør med 50 prosent vekst i første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Det er med andre ord lettere enn aldri før å få seg ny sofa eller bytte ut den gamle fillerya i gangen. På tredjeplass finner vi taxi med 34 prosent vekst.

Taxituren tar kanskje ikke kortere tid eller koster mindre, men det er gøy å se at flere og flere oppdager hvor enkelt det er å betale med Vipps når sjåføren setter på håndbrekket, sier Vegar.

Flere nordmenn lar være å gjøre kjedelige ting

Ferske Vipps-tall viser at stadig flere nordmenn heller bruker tiden sin på noe annet enn å betale regninger. Nøyaktig hva de gjør i stedet, har vi ingen anelse om.

Men det er heller ikke så viktig. For oss er det mye viktigere å se at andelen vokser av nordmenn som betaler regninger på en veldig, veldig enkel måte. Og godt er det, for la oss være ærlige: å betale regninger er, kremt, ganske kjedelig.

I første kvartal i år var det over 1,3 millioner vippsere som med få tommelklikk betalte én eller flere efakturaer i Vipps. Hvis man sammenligner med samme periode i fjor, er det 24 % flere nordmenn som betaler efakturaer på den veldig, veldig enkle og raske måten.

Men er det ikke like enkelt å betale en efaktura i mobilbanken, da?

Å betale regninger i mobilbanken er nokså enkelt. Når likevel så mange heller betaler efakturaer med Vipps, skyldes nok det at vi bruker Vipps oftere enn mobilbanken og at efakturaene er så godt synlige. Folk setter også pris på å få en påminnelse, og da blir det veldig, veldig enkelt å betale med Vipps, sier Mario Ek Aparicio, avdelingsleder eCommerce-produkter i Vipps.
Tips: Har du ikke skrudd på at du vil få efakturaer i Vipps? Så snart du har gjort det, kan også du bruke litt mindre tid på kjedelige ting!

70 loppis-tips

Skal du være med og arrangere loppemarked i vår? Sjekk ut Vipps sine 70 eksperttips for å gjøre gjennomføringen enklere og inntjeningen større!

Prosjektledere i landets største bedrifter får ha oss unnskyldt. Når det kommer til å ha ørten baller i luften, er det nemlig én gruppe mennesker som overgår dem alle. Vi snakker selvsagt om Norges loppismammaer og –pappaer. Måten de sjonglerer logistiske og praktiske oppgaver på i løpet av noen hektiske gjenbruksdøgn, er intet mindre enn imponerende.

Men selv hvis du allerede har svart belte i loppemarked, kan det tenkes at du har noe å lære. Derfor har vi samlet de viktigste rådene til foreldregruppen i Tåsen Loppis, et av Norges største loppemarkeder. Og her er det ikke snakk om hissig egenpromotering for Vipps. For joda; å bruke Vippsnummer bidrar definitivt til å skape et godt økonomisk resultat. Når du blar deg gjennom loppis-bibelen vår, vil du i tillegg få mange tips om absolutt heeeele gjennomføringen. God fornøyelse (og lykke til med å arrangere neste loppis)!

Black belt

Psssssst! Skal du være med og arrangere 17. mai-fest på din lokale skole? Her er våre viktigste tips for å bli klar til nasjonaldagen.

14 millioner kroner til jordskjelvsofre

Tusen, tusen takk til alle som støttet jordskjelvsofrene i Tyrkia og Syria ved å vippse til sammen 14 millioner kroner til seks humanitære organisasjoner under ett Vippsnummer. 

6.februar ble Tyrkia og Syria rammet av et kraftig jordskjelv. Naturkatastrofen skapte enorme lidelser. Like etterpå var Vipps live med en knapp for donasjoner til nødhjelpsarbeidet i regionen. Ved å trykke på knappen ble du tatt direkte til betalingsvinduet. Da løsningen var live gikk pengene som ble donert til Røde Kors. Etter noen dager ble mottakergruppen utvidet til å inkludere ytterligere fem organisasjoner under ett og samme Vippsnummer, 2170.

2170-innsamlingsaksjonen ble først skapt like etter at Russland invaderte Ukraina i 2022. I kjølvannet av invasjonen begynte de store hjelpeorganisasjonene å kommunisere med nokså like “Støtt oss”-budskap. Samtidig merket vi i Vipps at mange nordmenn var usikre på hvilken organisasjon som faktisk utrettet mest bistand for hver innsamlet krone.

Løsningen ble at seks av de største organisasjonene forente krefter, opprettet et felles Vippsnummer og ble enige om en intern fordelingsnøkkel. Dermed forenklet vi den mentale beslutningsprosessen til folk som ønsker å støtte samme humanitære sak. Resultatet ble at flere tenkte: Pengene mine går til alle disse organisasjonene. Da føler jeg meg trygg på at mitt bidrag kommer fram”, forklarer Haavard Melby, sjef for Vippsnummer.

Det var denne logikken, om å samle flere organisasjoner under samme Vippsnummer, som også ble brukt i forbindelse med aksjonen for jordskjelvsofrene i Tyrkia og Syria. Aksjonen er nå avsluttet og igjen - tusen, tusen takk til alle som vippset et bidrag.

Aksjonen kort oppsummert:

  • Totalt beløp samlet inn: 14 millioner kroner
  • Antall donasjoner: 47 000 transaksjoner
  • Aksjonen varte fra 7. februar til 3. mars

Organisasjoner som deltok i innsamlingsaksjonen: Røde Kors, Flyktninghjelpen, Redd Barna, Caritas, Kirkens Nødhjelp og Norsk Folkehjelp.

400 000 handlet med Vipps på nett

Typisk norske hverdagsvaner inkluderer å ha brunost på brødskiven, bli oppgitt over herrelandslaget i fotball og ...betale med Vipps på nett?!

Jupp, det ser ut som om Ali og Kari har fått en ny hverdagsvane. For nesten 12 % flere nordmenn brukte Vipps til å handle på nett i første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Det betyr at snaut 400 000 personer i snitt daglig netthandler med Vipps.

Så, kan vi faktisk slå fast at netthandling med Vipps er blitt en ny norsk hverdagsvane? Vi i Vipps er jo helt nøytrale på dette temaet. La oss derfor heller gå til akademia. Forskning fra University College London tilsier at det tar 66 dager å etablere en ny vane. Så hvis vi bruker det vi har av godvilje, kan vi si at det var mange av oss som brukte de første 66 dagene av 2023 til å netthandle med Vipps. Og hvis vi først har sagt dét, kan vi også si at antallet nordmenn som netthandler nå er så høyt, at Norge har fått en ny hverdagsvane.

Hurra for veldig, veldig enkel netthandling (og for tvilsom bruk av akademiske funn)!

Vipps tar opp kampen mot Apple

Vipps mener at folk selv bør kunne velge hvilken mobillommebok de betaler med. Derfor har selskapet klaget Apple inn til EU.

I dag brukes Vipps til å betale for alt, overalt - bortsett fra der vi faktisk handler aller mest - nemlig i kassa på butikken. Hovedgrunnen til dette er at iPhone (som de fleste av oss bruker) har låst sine telefoner til Apple Pay, altså tech-gigantens egen lommebok på telefonen. Det betyr at du som forbruker eller butikk ikke kan velge å tæppe med Vipps, selv om du skulle ønske det. Vipps og andre som kunne tenke seg å bruke denne teknologien, er rett og slett sperret ute.

Vipps har allerede laget løsninger som kan integreres med kassasystemer og bidra til en veldig, veldig enkel betaling og kundeklubbregistrering. Så snart man får konkurrere med Apple på like vilkår, vil det gi Vipps enda flere forenklingsmuligheter.

Rune
Det er så mye knot med kundeklubber, bonuspoeng, papirkvitteringer og kø. Vi har lyst til å forenkle absolutt alle betalingssituasjoner, og særlig i butikkene! Men da må vi få lov til å konkurrere på like vilkår. Derfor har vi klaget inn Apple til EU-kommisjonen. Og derfor møtte vi opp da EU sine konkurransemyndigheter inviterte til høring i etterforskningen av Apple sin konkurransehemmende praksis, sier Rune Garborg, sjef i Vipps.

Vi føler oss trygge på at EU bestemmer at Apple må åpne opp for at andre aktører kan bruke tæpping. Det vil være den mest bedrifts- og forbrukervennlige avgjørelsen. Når det skjer er usikkert, men det som er sikkert, er at vi skal vi fortsette å kjempe for forenkling, sier Garborg.

Nei til valgfrihet!

Å begrense kundens valg er et kjempestort fy-fy når du driver en nettbutikk. Med mindre det er snakk om hvordan checkout-flyten din ser ut.

Kunden befinner seg i nettbutikken din og har lagt produktene i handlekurven. Så langt: God stemning! Men så blir hen spurt om å opprette en brukerkonto og fylle inn ørten bokser om detaljer for adresse, frakt og betalingskort. Kunden skriver noe feil, misforstår eller blir usikker på om nettsiden er helt trygg. Plutselig er det “Argh, for noe knot! Dette orker jeg ikke”-stemning, og vedkommende forlater handlekurven. Det ble rett og slett for mange valg, som tok for lang tid.

Heldigvis trenger ikke handleturen å ende sånn. Med Vipps Checkout holder det lenge at kunden bruker tommelen til å bekrefte noen få, ferdigutfylte felter. Og med det øker sannsynligheten for at handelen gjennomføres. Men heller enn å høre på oss, lytt til erfaringene til KomplettNettbutikk, en av Norges største tilbydere av nettbutikkløsninger.

Vipps kontra andre betalingsløsninger gir enkel ordrebehandling, full fleksibilitet, hurtig utbetaling og den raskeste behandlingstiden. Å se Vipps i checkouten trygger også kunden på at nettbutikken er seriøs, sier Teknisk ansvarlig Mads Oliver Jenssen i KomplettNettbutikk.

Ferske Vipps Checkout-tall

  • 8 % nedgang i forlatte handlekurver
  • Økning i salg på over 20 % vs. foregående måned
  • Økning i salg på over 30 % vs. samme periode i fjor
  • Ved bruk av flere betalingsløsninger sammen med Vipps Checkout, gjennomføres 70 % av alle ordre i nettbutikkene med Vipps

    Kilde: KomplettNettbutikk AS

Gjennomsnittet i første kvartal: Hvem er egentlig vippseren?

Med 4,3 millioner vippsere er mangfoldet veldig, veldig stort, men tegner vi en strek på gjennomsnittet ser vi at vippseren nå er:

Kjønn: Kvinne (50,5 %)

Alder: 30-39 år

Vippser mest mellom kl. 10.00-11.00

Vippser en gave som er på: 765 kr i snitt

Transaksjoner i snitt i første kvartal: 27

... og der var Q1 for 2023 oppsummert. Takk for tiden din!