I forbindelse med Valentindagen 2020 kjørte Amnesty International Norge en kampanje på sine regnbuearmbånd. På nettsiden deres ber Amnesty om en donasjon og gir et regnbuearmbånd i retur. For å gjøre det så enkelt, prøver de nå ut Vipps hurtigkasse. Håpet er at færre skal falle fra i betalingsøyeblikket.

– Det er viktig å møte giverne der de er i betalingsmarkedet. Vipps er veldig enkelt å bruke. Vi vet at jo flere tastetrykk man må igjennom for å komme frem til donasjonen, jo mer sannsynlig er det at giveren faller fra. Med Vipps hurtigkasse er det kun ett tastetrykk og så havner man inn i appen, sier Ingrid Heggland, CRM-ansvarlig i Amnesty. 

Heggland forteller at Vipps hurtigkasse fungerer mye bedre enn andre Vipps-produkter:

– Fordelen med vipps hurtigkasse er at du får den kontaktinformasjonen du trenger; navn, mobilnummer, e-postadresse og postadresse. Dette står som standard inne i Vipps. Giveren kan velge å trekke tilbake samtykket for lagring av informasjon, men foreløpig er det veldig få som gjør dette, forteller hun. 
IngridHeggland_amnesty.png
ETT KLIKK: Bare ett klikk for å kjøpe. Det bør gi mindre frafall og flere gjennomførte kjøp, tror Ingrid Heggland, CRM-ansvarlig i Amnesty.

Ingen klager

Dataene som hentes ut fra Vipps hurtigkasse bruker Amnesty på flere måter. Navn og postadresse brukes til å lage en utsendelsesliste for armbåndene. E-postadresse brukes til å takke for donasjonen, og i videre markedsføring. Mobilnummeret brukes året etter i en sms-kampanje for å innhente fødselsnummer til skattefradrag, og kan også brukes i telemarketing. 

– Vi pleier å ringe de som har gitt en donasjon for å høre om de er interessert i medlemskap. Det har vi god erfaring med. Foreløpig har vi ikke ringt de som har donert gjennom Vipps hurtigkasse, men det kommer vi til å gjøre, sier Heggland. 

Så langt har ikke Amnesty fått reaksjoner på at giveren oppgir kontaktinformasjon via Vipps hurtigkasse, snarere tvert imot. 

– Man er så vant at informasjon samles og deles, så man tenker ikke over det, sier Heggland.

Enkelt å få på plass

Heggland forteller at Vipps hurtigkasse har samme rutiner som andre betalingsfiler og var relativt enkelt å få på plass:

– Det største jobben er det webleverandørene som har gjort med å sette opp integrasjonen, og dette var også den største kostnaden. Utover det gikk det greit å få på plass løsningen fordi vi kunne gjenbruke mye av det vi bruker i dag, eksempelvis venteregisteret. Det må gjøres en del testing, men vi kommer til å utvide bruken til andre donasjoner og skjemaer hvis giverne liker å bruke hurtigkassen, avslutter hun.