I forbindelse med Valentindagen 2020 kjørte Amnesty International Norge en kampanje på sine regnbuearmbånd. På nettsiden deres ber Amnesty om en donasjon og gir et regnbuearmbånd i retur. For å gjøre det så enkelt, prøver de nå ut Vipps hurtigkasse. Håpet er at færre skal falle fra i betalingsøyeblikket.
– Det er viktig å møte giverne der de er i betalingsmarkedet. Vipps er veldig enkelt å bruke. Vi vet at jo flere tastetrykk man må igjennom for å komme frem til donasjonen, jo mer sannsynlig er det at giveren faller fra. Med Vipps hurtigkasse er det kun ett tastetrykk og så havner man inn i appen, sier Ingrid Heggland, CRM-ansvarlig i Amnesty.
Heggland forteller at Vipps hurtigkasse fungerer mye bedre enn andre Vipps-produkter:
– Fordelen med vipps hurtigkasse er at du får den kontaktinformasjonen du trenger; navn, mobilnummer, e-postadresse og postadresse. Dette står som standard inne i Vipps. Giveren kan velge å trekke tilbake samtykket for lagring av informasjon, men foreløpig er det veldig få som gjør dette, forteller hun.
Dataene som hentes ut fra Vipps hurtigkasse bruker Amnesty på flere måter. Navn og postadresse brukes til å lage en utsendelsesliste for armbåndene. E-postadresse brukes til å takke for donasjonen, og i videre markedsføring. Mobilnummeret brukes året etter i en sms-kampanje for å innhente fødselsnummer til skattefradrag, og kan også brukes i telemarketing.
– Vi pleier å ringe de som har gitt en donasjon for å høre om de er interessert i medlemskap. Det har vi god erfaring med. Foreløpig har vi ikke ringt de som har donert gjennom Vipps hurtigkasse, men det kommer vi til å gjøre, sier Heggland.
Så langt har ikke Amnesty fått reaksjoner på at giveren oppgir kontaktinformasjon via Vipps hurtigkasse, snarere tvert imot.
– Man er så vant at informasjon samles og deles, så man tenker ikke over det, sier Heggland.
Heggland forteller at Vipps hurtigkasse har samme rutiner som andre betalingsfiler og var relativt enkelt å få på plass:
– Det største jobben er det webleverandørene som har gjort med å sette opp integrasjonen, og dette var også den største kostnaden. Utover det gikk det greit å få på plass løsningen fordi vi kunne gjenbruke mye av det vi bruker i dag, eksempelvis venteregisteret. Det må gjøres en del testing, men vi kommer til å utvide bruken til andre donasjoner og skjemaer hvis giverne liker å bruke hurtigkassen, avslutter hun.