hero_placeholder_2.jpg

BankID på høygir gjennom koronakrisen

Koronatiltakene i Norge gjør at vi fikser mer på nett, og BankID brukes oftere enn før.

Mange private og offentlige kontorer har vært stengt, og mange er i karantene, er syke eller i risikogruppen. Resten har holdt seg mest mulig hjemme for å hindre smittespredning. Da blir det til at vi ordner mer hjemmefra, og vi bruker BankID mye oftere enn før.

Den største økningen er på offentlige tjenester. Den siste tiden har helse- og sosialtjenester på helsenorge.no og nav.no, i tillegg til Skatteetaten og Altinn, hatt betydelig trafikkøkning. BankID-bruken i det offentlige økte med rundt 45% fra februar til mars. Flere nye tjenester er lansert på rekordtid, som selvrapportering av symptomer og søknadsportalen kompensasjon.no for bedrifter som trenger penger til å dekke faste utgifter under koronakrisen.

Nesten 4 millioner på en dag

31. mars var det 1,9 millioner innlogginger med BankID gjennom den offentlige ID-porten. Totalt denne dagen var det i underkant av fire millioner innlogginger og signeringer med BankID.

BankID har lenge vært folkets favoritt ved innlogging til offentlige tjenester og står nå for rundt 90% av innloggingene, i konkurranse med MinID, Buypass og Commfides. I mars logget vi oss inn på offentlige tjenester med BankID tre ganger hver. Ta gjerne en kikk på statistikken for ID-porten her.

Koronahjelp med BankID

BankID brukes fortsatt hyppig i bank og forsikring, men veksten utenfor finansbransjen er betydelig, med over 40% økning i første kvartal mot samme periode i fjor. Mange private tjenester har fått et oppsving under koronakrisen fordi selvbetjening på nett er det beste valget når man ikke skal gå ut. BankID øker tilliten og gjør oss trygge på hvem vi snakker med. Her er noen favoritter: