Dobling av Vipps-lading i sommer

Lade_Vipps.jpg


15.8.2022
Antallet Vipps-betalinger på ladestasjoner i Norge mer enn doblet seg i sommer. 

Ved inngangen til juli hadde nordmenn betalt med Vipps 50 000 ganger når de ladet bilen sin. Halvveis inn i august har antallet passert 126 000 ladinger.

- Den kraftige veksten viser at norske elbilister setter pris på en veldig, veldig enkel ladeopplevelse, sier kommersielle direktør Vegar Wikhammer Heir i Vipps.

Han forteller at Vipps-lading på ladestasjoner ble lansert i april.
- Veksten i transaksjoner var jevn fram til juli. I ukene som har gått siden da har antallet skutt til værs. Det er en fenomenal utvikling og viser at nordmenn takker ja til nye tjenester som forenkler hverdagen, sier Heir.

I dag er det Eviny og Mer, to av Norges største ladeselskaper, som tilbyr Vipps-betaling på sine ladestasjoner rundt om i hele Norge, fordelt på cirka 4000 ladepunkter. Løsningen er tilgjengelig for alle med Vipps. Sjåføren trenger derfor ikke å være kunde hos ladeselskapet som eier ladestasjonen. Vedkommende bare skanner QR-koden, setter ladekabelen i bilen, betale med Vipps og starter ladingen.

Tilbakemeldingene fra Eviny Mer tyder på at kundene som betaler med Vipps er godt fornøyde.

- Vipps-betaling fungerer utmerket på våre ladestasjoner. Sammen har vi fått på plass en enkel brukeropplevelse med en betalingsløsning som nordmenn flest kjenner godt. For Eviny er det udelt positivt, sier divisjonssjef Odd Olaf Askeland i Eviny.

- Både Mer og Vipps har et genuint ønske om å levere den beste løsningen for vår felles kunde. Vipps som drop-in betalingsløsning har blitt godt mottatt av kundene, og vi ser en økt bruk i sommermånedene. Dette er gledelig og illustrerer både at det er mange som har feriert med elbilen i sommer, samtidig som kundene har fått et nytt og brukervennlig betalingsalternativ, sier Malene Brøvig, Head of Public Charging i Mer.

Ifølge Heir jobber Vipps for at alle ladeselskaper og -stasjoner skal tilby enkel betaling med Vipps.
- Når integrasjonsjobben er gjort, er det bare å klistre QR-kodene på ladepunktene. Det blir virkelig ikke enklere. Eksisterende kunder får flere betalingsalternativer og ikke-kunder blir potensielle dropin-kunder, sier Heir.