– Dette er fantastiske nyheter for fri konkurranse

I dag annonserte EU-kommisjonen at de har kommet til enighet med Apple om å åpne for kontaktløs betalingsteknologi (NFC) på iPhone til andre mobile lommebøker. For Vipps MobilePay er avtalen en betydelig seier etter en årelang kamp om fri konkurranse for betalinger på mobil. 

Siden lanseringen av Apple Pay i 2014 har Apple forhindret andre mobile lommebøker tilgang til NFC-brikken som muliggjør kontaktløse betalinger på iPhone. Vipps MobilePay har bidratt med innsikt til EU-kommisjonen, både i en høring i februar 2023 og gjennom innspill til forslaget Apple fremmet i januar 2024.

– At Apple åpner for andre mobile lommebøker er veldig gode nyheter for forbrukere, bedrifter og innovasjon. Dette er en kamp vi har kjempet lenge, og vi ser frem til å konkurrere på like vilkår med Apple på mobilbetalinger. Avtalen mellom Apple og EU-kommisjonen er veldig positiv og gir oss muligheten til å konkurrere på like vilkår med Apple og andre leverandører, sier Rune Garborg, sjef i Vipps MobilePay.

I avtalen har Apple blant annet gått med på å gi brukerne mulighet til å velge sin foretrukne betalingsapp, med enkel tilgang til FaceID og høyreknappen som enkelt åpner den foretrukne appen i betalingssituasjonen. For å komme inn i iPhone vil Apple fortsatt sitte på nøkkelen til hvilke selskaper som får mulighet til å komme inn som et alternativ til Apple Pay.

– Nå er det opp til Apple å overholde avtalen med EU-kommisjonen. Vi forventer og regner med at de følger avtalen. Det er imidlertid ikke før vi eller en annen digital lommebok har lykkes med å lansere en konkurrerende løsning til Apple Pay på iPhone, at vi kan si at markedet virkelig er åpent, sier Garborg.

For Vipps MobilePay åpner denne utviklingen et nytt marked og nye muligheter for selskapet. Selv om netthandelen øker raskt, er majoriteten av alle transaksjoner fortsatt i butikk.

– Det er viktig for oss å være til stede i alle betalingssituasjoner, og vi vil nå endelig kunne lansere en løsning i butikk som forenkler betalingen for våre brukere. Vår ambisjon er å være ledende innen kontaktløs betaling i Norden, og vi jobber for fullt med å bygge en løsning som er brukervennlig og har konkurransedyktige transaksjonskostnader for butikkene. Vi har en ambisjon om å lansere en løsning innen utgangen av 2024, sier Garborg.