vipps-bankid.jpg

Flytter 4,3 millioner BankID-brukere til ny driftsleverandør

Torsdag 21. oktober starter flyttingen av BankID-tjenestene til ny driftsleverandør. Dette medfører noe nedetid, og aktivering av nye BankID-er vil ikke være mulig før flyttingen er gjennomført.

(20.10.2021, oppdatert 25. oktober)

Overgangen til ny leverandør skal ikke påvirke brukerne i stor grad. I en stor flytteprosess som dette, kan likevel uforutsette ting skje.

– Vi har god kontroll på alle steg, og vi har øvd godt på flytteprosessen sammen med bankene og leverandørene. Selv om vi ikke forventer komplikasjoner, har vi valgt å varsle alle BankID-brukerne om at det kan bli noe redusert tilgjengelighet de neste dagene, sier Ole Petter Aasen, produktansvarlig for BankID.

Ikke følg lenker!

Nå som det pågår større endringer i BankID-tjenesten, bør BankID-brukerne være ekstra oppmerksomme på svindelforsøk.

– Det er viktig å understreke at hverken BankID, Vipps, banker eller andre seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer på telefon, SMS eller e-post. Vær også skeptisk til å følge lenker du mottar i slike kanaler. Er du i tvil om henvendelsen er ekte, eller mistenker at noe er svindel, ta kontakt med banken din, sier Aasen.

Slik kan svindel-meldingene se ut

Slik påvirker leverandørbyttet kundene:

Torsdag 21. oktober til tirsdag 26. oktober kl. 10:00:
BankID og BankID på mobil kan ikke aktiveres eller re-aktiveres torsdag til og med tirsdag morgen. Det vil heller ikke være mulig å aktivere BankID-app.

Vær oppmerksom på at det kan bli noe redusert tilgjengelighet også i de neste dagene på grunn av flyttearbeidet.