Du kan raskt kjenne igjen lyden av en e-post som blir sendt, eller en melding som tikker inn på mobilen. I tillegg bruker en haug av store bedrifter fengende lydjingler og -logoer, som på et øyeblikk setter oss i en stemning, eller får oss til å føle noe spesielt.

Selv om nesten alle nordmenn bruker Vipps, og bruksområdene stadig blir flere, har ingen av oss visst hvordan digital betaling høres ut – før nå!

– Dette er et viktig steg for oss, og noe vi har gledet oss veldig til å vise frem. Lydlogoen vår vil være med på å styrke Vipps som merkevare og heve brukeropplevelsen, slik at vi blir husket og tenkt på når det dukker opp et behov for våre tjenester eller produkter, sier markedshode i Vipps, Kine Bergseth.
kine-bergseth-og-thomas-kongshavn-2020.jpg

PÅ SCENEN: Produsent og komponist Thomas Kongshavn i Operaen sammen med markedshode i Vipps, Kine Bergseth. Foto: Vipps

– Lyd er en mulighet til å gi sjel, menneskelighet og varme til noe som i utgangspunktet er helt teknisk, og det hjelper oss med å formidle hvem vi er og hvilken følelse folk skal få når de bruker oss. Det er ikke bare eventyrlig enkelt å bruke tjenestene våre, men de gjør selve livet enklere, gjennom å fjerne småting som lugger i hverdagen.

Komponert av Karpe-produsent

Komponist og produsent Thomas Kongshavn, som blant annet har skrevet og produsert musikk for Karpe, har fått det store oppdraget med å skape lyden av Vipps. Han forteller at det har vært en lang reise.

– Jeg tenkte først på lyden av penger, kroner som klirrer og kassaapparat. Og det føltes umiddelbart litt feil. Så da tenkte jeg mer på følelsen jeg får når jeg vippser, og for meg er det en «check».
kongshavn.png

I STUDIO: Thomas Kongshavn ble inspirert av følelsen han får når han vippser da han skulle skape lyden av Vipps. Foto: Vipps

Basert på lyden av å huke av et punkt på en liste, har han komponert en enkel og catchy melodi, som i tiden fremover vil bli brukt i små og store sammenhenger – i appen, på sosiale medier, TV og radio.

Raskt, trygt og litt magisk

Mens Kongshavn har utformet selve lyden, har flere i Vipps samarbeidet tverrfaglig om brukeropplevelsen og implementeringen av lyden i appen. To av dem er Ninni Høver og Max Schrøder, i tillegg til Bergseth.

– Vi ønsker at det skal føles raskt, trygt og litt magisk når du bruker Vipps. Den nye lyden er med på å skape denne stemningen. Vi kan se og ta på – men nå kan vi også høre Vipps, sier Max Schrøder, som jobber med UX i Vipps.

Høver, som arbeider med produkt i Vipps, håper lyden vil bli gjenkjent, for eksempel i butikker, og at lyden kan gi en ekstra trygghet ­– en bekreftelse på at pengene er sendt eller mottatt.

­­– Tenk deg at du står i køen på butikken og hører Vipps-lyden. Det minner deg på at du kan betale med Vipps, og for å endre vaner trenger vi all hjelpen vi kan få. Da er både visuelle og hørbare stimuli viktige. Ikke minst hever lyden brukeropplevelsen, ved å gi tydeligere feedback for både kjøper og selger, legger Bergseth til.

– I tillegg liker at lyden binder kommunikasjonen vi har i og utenfor appen sammen, sier Høver.

Du kan allerede høre lyden i appen – når du scanner en QR-kode i butikk eller på et loppemarked, når du vippser en venn eller mottar penger fra mammaen din. Fremover vil du også kjenne den igjen når du ser en reklamefilm fra Vipps, for eksempel på kino eller på Instagram.