
De siste ukene har flere bankkunder opplevd å få tømt kontoen etter å ha blitt lurt til å gi fra seg BankID-hemmeligheter på telefon. Med kundens BankID kan svindlerne opprette BankID på mobil og fortsette svindelen.
26. oktober 2019
Svindelen denne gangen skjer på telefon og er rettet mot eldre personer ifølge DNB. Svindlerne kjenner norske forhold godt og ringer eldre kvinner med populære navn fra rundt 80 år tilbake. Olga er ifølge DNB på svindeltoppen.
«Olga» blir oppringt av en person som utgir seg å være fra banken eller et anerkjent finansselskap. Svindleren forteller at «Olga» har fått et kredittlån hun ikke har bedt om. For å hjelpe henne å rydde opp i dette, settes hun tilsynelatende over til "bankens kundesenter", men dette er også svindlere. Der ber de «Olga» oppgi BankID-koder fra kodebrikken og passord over telefon. Dermed er svindelen skjedd og kontoen til «Olga» er tømt på et blunk.
Det har også hendt at svindlerne har opprettet BankID på mobil på sitt eget telefonnummer og kan fortsette svindelen uten at «Olga» er involvert. Det kan bare skje dersom du oppgir BankID-koder flere ganger til svindlerne, slik at de kan endre kontaktinformasjon i nettbanken.
Flere banker kontakter nå eldre kunder for å advare mot telefonsvindelen som pågår. Snakk gjerne med familiemedlemmer i målgruppen om den nye svindelmetoden, så er du med på å forhindre at flere blir lurt. Mange eldre har dårligere digitale ferdigheter enn resten av befolkningen og blir derfor et fristende mål for kriminelle.
Som digitale borgere forstår de fleste at BankID er personlig og ikke skal oppgis til andre. Kunnskap om BankID er svindlernes verste fiende, så vår oppfordring til deg er at du formidler denne basiskunnskapen videre: