Netthandel-rekorder i Black Month

Black_week

Vipps satte flere rekorder i høstens travleste handlemåned. Ikke bare ble det vippset 17 % mer for varer på nett sammenlignet med samme periode i fjor, men antallet nettkjøp i november økte med 10 %.

6.11.2023
Kommersiell leder Vegar Heir hevdet nylig at Black Week lå på dødsleiet. Han mente at den utvidete perioden for Black Week- og Black Friday-annonsering gjør det riktigere å snakke om Black Month.

– November-tallene viser at jeg har ordene mine i behold. Vipps-veksten i antall kjøp og kroner ble større i ukene som ledet opp til Black Week, enn veksten i selve Black Week, sier Heir.

Apotek og kosmetikk ble årets kategorivinner i november, målt i kroner nordmenn vippset for kjøp. Blant butikker som har tilbudt Vipps i minst ett år, hadde denne kategorien en vekst på 21 %. Hvitevarer og elektronikk fulgte hakk i hæl, med en vekst på 19 %.

– Hovedgrunnen til den kraftige veksten innen Apotek og kosmetikk er at flere nå er komfortable med å handle slike varer på nett og at det har blitt veldig enkelt å kjøpe kosmetikk og apotekvarer digitalt. Veksten innen hvitevarer og elektronikk kan skyldes at mange startet julegavehandelen ekstra tidlig i år. Vi tror at flere sammenligner priser og slo til på varer som i mange tilfeller havner under juletreet, sier Heir.

Selv om nordmenn vippset oftere og for for større summer i november, er det et annet utviklingstrekk som får Heir til å juble aller mest. Antallet unike Vipps-brukere som handlet varer på nett i november, gjorde nemlig et byks. Mens det i fjor var 1.450.000 nordmenn som vippset for varer på nett, var antallet 1.5800.000 i år.

– Det er en vekst på 10 %. En viktig grunn er antallet utsalgssteder som tilbyr Vipps på nett har økt med over 30 % i løpet av de siste tolv månedene. Det gjør Vipps tilgjengelig i flere kjøpssituasjoner, og muliggjør en veldig, veldig enkel betaling for enda flere, sier Heir.