Vipps lanserer en ny kundeklubbløsning for fysiske butikker som gjør unna registreringen i appen. – Resultatene fra pilot-prosjektet er svært lovende, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.
I nesten alle fysiske butikker blir du som kunde spurt om du er medlem av kundeklubben. Nesten like ofte er svaret «vet ikke». Samtidig er det knotete for både kunde og butikk å enkelt finne et svar på spørsmålet – og enda mer knotete er det å registrere en ny kunde som ikke er medlem. Det er bakgrunnen for at Vipps nå har lansert sin nye kundeklubbløsning.
– Flyten starter med at kunden åpner sin personlige QR-kode i Vipps. Kassemedarbeideren skanner QR-koden og får automatisk opp kundens telefonnummer og om kunden er medlem eller ikke. Hvis kunden ikke er medlem, kan hen registreres til kundeklubben med to Vipps-tastetrykk rett fra kassa. Hvis kunden allerede er medlem, kan vedkommende bruke eventuelle medlemsfordeler og –rabatter i det planlagte kjøpet, forklarer Heir.
Fra 30 til 90 prosent
Stormberg er den første store merkevaren som har tatt i bruk Kundeklubb med Vipps. Salg og Markedssjef Nina Johansen i Stormberg beskriver det som en sømløs løsning som sikrer god konvertering inn i deres kundeklubb.
– Tidligere var fullføringsgraden vår for påbegynte innmeldinger på 30 prosent. Etter at vi tok i bruk Kundeklubb med Vipps ligger den nå på hele 90 prosent. Vår erfaring er at løsningen forenkler kjøpsopplevelsen for både kundene og butikkansatte, sier Johansen.
Vipps-løsningen er utviklet sammen med Voyado, den største leverandøren av kundeklubb- og lojalitetsløsninger i Norge og Sverige, samt det norske omnikanal-kassesystemet, Front Systems. Voyado gjør det mulig for butikker å melde kundene inn i kundeklubben og se ordrehistorikken deres, sånn at butikkene i neste runde kan personifisere kuponger og rabattsystemer, basert på alt fra alder og bosted, til sesong, vær og aktuelle hendelser.
–På vei ut
– Samarbeidet med Stormberg viser at Vipps med Kundeklubb er en super løsning det er enkelt å komme i gang med for alle som bruker Voyado, forteller Celia Lamberth, Partner Manager for Voyado i Norge.
Hun mener at løsningen som de fleste butikker bruker i dag, der kunden mottar en SMS og så må fylle ut et registreringsskjema med person- og kortdetaljer, er på vei ut.
– Vi ser at det er få kunder som klikker på lenken, og enda færre som fyller ut skjemaet. Det betyr at butikken i mange tilfeller påføres svinn som følge av at kunden aldri fullfører løpet. I tillegg mister både den butikkansatte og kunden tid på en prosess som nå kan løses i løpet av sekunder, sier Lamberth.
Vipps samarbeider også med andre aktører innen lojalitet og kassesystemer, som EG Retail og Front Systems. Heir er overbevist om at Kundeklubb med Vipps vil endre nordmenns handlevaner.
– Butikkene får bedre kundedata og kundene trenger ikke å ha oversikt over hvilke kundeklubber de er medlem i. Det holder å skanne Vipps-QR-koden din ved kassa. På den måten forenkler tjenesten handel fysisk butikk for butikken, ansatte og kundene, sier Heir.