27.4.2022
I Vipps heier vi på hverandre uansett bakgrunn, etnisitet, kjønnsidentitet eller legning. Det høres kanskje litt “skulle bare mangle” ut å ha mangfold som hjertesak i 2022. Vi vet imidlertid av egen erfaring at det ikke er tilfellet. For bare få år siden bidro nemlig våre valg til at folk følte seg utestengt fra fellesskapet.
Bakgrunnen var at Vipps ble innklagd til myndighetene for brudd på universell utforming i appen vår fordi den var vanskelig å bruke for blinde og svaksynte.
Det ble en øyeåpner for oss. Vi kontaktet Blindeforbundet og spurte om de ville sparre med oss om hvordan Vipps kunne forbedre brukeropplevelsen. De svarte heldigvis ja på direkten. En rekke intervjuer og brukertester med blinde og synshemmede senere, og med en blind utvikler på laget hos oss, tok den nye appen form.
Siden den gangen har appen og de ulike funksjonene fått en massiv overhaling. Med det resultat at den nye appen blant annet har mottatt en rekke utmerkelser for inkluderende design. Nå vurderer teamene våre alle sansene når de designer og utvikler, og inkluderende design er en integrert del av Vipps’ strategi.
Vipps burde selvsagt ha visst det fra dag én. Samtidig er vi stolte av å ha lært at mangfold er nødvendig for å lykkes. Og så er vi stolte av at innsikten gjør oss til en bedre, mer åpen og inkluderende organisasjon. Noe som igjen gjør det veldig, veldig enkelt for Vipps å heie på aktører som løfter fram og hjelper andre. I løpet av det siste halve året har vi blant annet hatt en adventskalender for Oslo Pride, UNICEF, Sykehusklovnene og Kreftforeningen, vi har startet en innsamlingsaksjon for ofrene i krigen i Ukraina og vi har samarbeidet med Stiftelsen Petter Uteligger for å skape lyspunkter for folk som trenger det litt ekstra.
Samtidig fortsetter mennesker å diskrimineres, bare for å være seg selv. Kan vi i Vipps gjøre noe med dette? Ja, vi kan engasjere oss. At det er ting i verden som ikke kan løses med forenkling, betyr ikke at vi ikke kan bidra. Vi kan velge å bry oss. Så la oss gjøre det offisielt: Å elske er en menneskerett og vi er #pålagmedkjærligheten.
Vipps er stolt Pride-hovedpartner, og skal forenkle festivalopplevelsen gjennom gode digitale løsninger. Når du sender gaver i Vipps under Oslo Pride-uka 18.–27. juni kan du velge regnbuefarget innpakning, og inntektene går direkte til Pride. Vi endrer også lastesymbolet i appen vår til å være en regnbue i festivalmåneden, så flest mulig får en påminnelse om feiringen av mangfold og skeiv kjærlighet. Ikke en stor sak, kanskje, men et symbol og markering om at det er en menneskerett å få elske den du vil.