Én av tre som oppretter en ny Vipps-kasse er under 25 år. Men produktsjef Espen Andreassen i Vipps MobilePay tror en annen brukergruppe snart tar over.
20.9.2024
Rett før sommeren lanserte Vipps den nye tjenesten, Kasse, som gjør det enkelt for folk å spare sammen. Snaue tre måneder etterpå er fasiten klar. Av 26.000 nye Vipps-kasser, er 33 % opprettet av folk som er under 25 år.
16 millioner kroner
– Unge er minst lojale mot gamle løsninger. Hvis en ny tjeneste er bedre, bytter de raskt. Unge er også vant til å dele alt digitalt, og de har aktive sosiale liv med turer, konserter, arrangementer osv., med mange anledninger for å samle inn penger, sier Andreassen.
Så langt har det blitt betalt inn 17,5 millioner kroner til kassene, fordelt på 75 000 betalinger. Totalt har 46.000 unike vippsere betalt inn til en kasse.
Slitne småbarnsforeldre
Selv om de yngste er de mest aktive brukerne nå, tror Andreassen det bare er snakk om tid før en annen aldersgruppe troner øverst.
- Tjenesten er som skapt for folk i 30- og 40-årene. Lagkasser, klassekasser, diverse jobb-kasser og sårt etterlengtede reisekasser, bidrar alle til å gjøre hverdagen litt enklere for slitne småbarnsforeldre i tidsklemma, sier Andreassen, og legger til at spådommen er bygd på hvordan tjenesten har utviklet seg i Danmark.
– MobilePay lanserte denne tjenesten i 2018. Også der ledet de unge an, men ble etter hvert forbigått av foreldre-segmentet, avslutter Andreassen.