Donasjoner er en av de viktigste inntektskildene for norske organisasjoner. Og selv om giveren nok kan tenke seg å bli fast giver, så oppleves det som knot. Å sette av tid, finne fram betalingskortet, dele masse informasjon om seg selv og til slutt signere på en avtale om faste trekk, er lett å prioritere vekk. Så giveren dropper det og tenker: «Jeg får heller gi en gang til om ikke så lenge.»
Akkurat dette problemet har vi i Vipps løsningen på!
I denne utgaven av Morgengryn snakket vi om hvordan du kan forbedre hele giverreisen – inkludert alt fra hva du gjør når gaven fra dine støttespillere kommer inn på konto, til hva du bør foreta deg når du mister flere medlemmer enn du greier å rekruttere.
Smarte og fine folk fra Kommunion, b.bold, Dialog Norge og Vipps diskuterte hvordan organisasjoner kan styrke relasjonen med giverne sin og forbedre fundraising-strategiene.
Se opptaket under, eller skroll forbi for å lese noen smakebiter:
(Psst! Nederst på siden finner du også alle spørsmål og svar.)
«Amerikanske forskere har funnet ut at et menneske blir utsatt for ca. 35 000 valg i løpet av en dag, og det er ikke mulig for oss å ta hensyn til alle disse valgene – så derfor har hjernen vår lagd en måte å kunne kjøre litt på autopilot. Det jeg ønsker å beskrive med dette bildet her er at vi har en tendens til å ta den enkleste veien, selv om det ikke er lagt opp til det, og dette er noe som har gjennomsyret vår forretningsstrategi siden vi startet i 2015»
(Se minutt 03:53 inn i opptaket)
«Å bruke et CRM-verktøy, eller DRM-verktøy (Donor Relation Management) for å bygge relasjoner handler om mer enn å håndtere giverdata; det dreier seg om å skape personlige, verdsatte interaksjoner».
(Se minutt 11:03 inn i opptaket)
«Donor loyalty is not about the donor being loyal to you, it is you being loyal to the donor – og det er det vi skal snake litt om nå. Vi skal snakke om #donorlove, det er jo egentlig et veldig fint begrep, og vi skal vise noen eksempler på organisasjoner som har gjort god ‘donor love’».
(Se minutt 39:30 inn i opptaket)
«Det varierer jo litt fra kampanje til kampanje, men som regel ligger vi over 90% som bekrefter sin Vipps avtale før samtalen avsluttes (...) hadde det vært en 100 meter sprint, ville Vipps startet med 20 eller 25 meter forsprang».
(Se minutt 01.01:07 inn i opptaket)
«Vi regner en gjennomsnittlig livstid på en giver på cirka sju år»
(Se minutt 01.04:45 inn i opptaket)
Er organisasjonen din godkjent for pengegaver hos Skatteetaten, og ønsker å tilby skattefradrag? Les mer om hvordan du kan samle informasjon om giverne dine i Vipps.
Q: Hvordan kan vi rapportere eksport til skattemyndighetene for å få skattefradrag for gaver, og hva er transaksjonskostnaden for ukentlige faste betalinger?
A: Rapportering av eksport til skattemyndighetene og transaksjonskostnaden for ukentlige faste betalinger håndteres vanligvis i CRM-systemet, med et ferdig oppsett for rapportering og generering av transaksjonskostnader.
Q: Hva er kostnaden for å sette opp APIet for faste betalinger, og finnes det ferdige maler/pakker for flytskjema?
A: Kostnaden for å sette opp API for faste betalinger kan variere avhengig av leverandøren, og noen systemleverandører tilbyr ferdige maler eller pakker for flytskjema som kan tilpasses organisasjonenes behov. Se prisene våre her.
Q: Hva er kostnaden for å få det tekniske opp og gå for faste betalinger, og kan Vipps integreres med Squarespace for donasjoner?
A: Prisen for faste betalinger avhenger av leverandøren. Vi har ingen offisiell plugin mot Squarespace i dag, men det er mulig å integrere Vipps med andre åpne plattformer for donasjoner ved å bruke tilgjengelige plugins. Se plugin-oversikten vår.
Q: Hvordan kan vi effektivt følge opp gaver som ikke kommer direkte inn via CRM, og kan man automatisere medlemsreiser eller frafallsrutiner for givere?
A: For å følge opp gaver som ikke kommer direkte inn via CRM, kan dere bruke verktøy for databerikelse og manuell oppfølging. Det finnes også muligheter for automatisering av medlemsreiser eller frafallsrutiner på givere gjennom spesialiserte verktøy for markedsautomatisering.
Q: Hvordan kan vi sikre balansert oppfølging av givere uten å overdrive kommunikasjonen, og har TM effekt i velkomstsamtaler for givere som ikke har kommet i gang med betalingen?
A: For å sikre balansert oppfølging av givere er det viktig å variere og tilpasse kommunikasjonen – og bruke kanaler som er relevante for målgruppen. Erfaring viser at velkomstpåminner-samtaler kan ha en positiv effekt for å få givere til å komme i gang med betalingen.
Q: Kan vi tilpasse systemet for støtte til ulike avdelinger, og finnes det en enklere løsning for innkreving av medlemskap enn det vi gjør i dag?
A: Systemer kan tilpasses for å støtte ulike avdelinger, og det finnes enklere løsninger for innkreving av medlemskap, for eksempel eFaktura og Vipps Faste betalinger.
Q: Hvordan kan organisasjoner få tilgang til kontaktinformasjonen til giverne, og fins det en infoside for bedre medlemsreiser
A: Organisasjoner kan få tilgang til kontaktinformasjonen til giverne gjennom ulike kilder som nettbaserte registre eller tjenester for databerikelse. For bedre medlemsreiser og medlemsopplevelse kan organisasjoner ta kontakt med systemleverandører eller rådgivningstjenester for veiledning.
En event- og webinar-serie fra Vipps med nyheter og aktuelle temaer innenfor betaling og identifisering. Start dagen med en god dose inspirasjon, råd og tips til hvordan din bedrift, lag eller forening kan få mer ut av dine Vipps-produkter.
Kommende Morgengryn og oppsummering av tidligere opptak finner du her.