I det første webinaret deler tre Vipps-partnere-idéer om hvordan du kan gjøre det enklere for folk å donere penger. I det andre webinaret får du viktig innsikt om hvordan vårt nye Report API (oppgjørs-API) kan forenkle ditt økonomisk oppgjør og rapportering.
Om det skal vippses til bøssa, doneres et enkeltbeløp, man vil bli fast giver eller du vil forenkle oppgjøret og rapportering: Vipps gjør det veldig, veldig enkelt! Noen løsninger lager vi selv. I tillegg har vi også flere fantastiske partnere som lager skreddersydde løsninger for organisasjoner i hele landet.
I disse to webinarene vil du få høre fra fire av partnerne våre med et spesielt fokus på å bistå ideelle organisasjoner: Kommunion, Kviq, ProFundo og Fundraising Norge.
Jonathan Bigler i Kommunion forteller hvordan de har redefinert pengeinnsamling for ideelle organsiasjoner gjennom plattformen Cornerstone. Han trekker frem tre suksesshistorier:
En av organisasjonene på kundelisten til Kommunion sender ut faste e-poster med oppdateringer og nyheter til interessenter og medlemmer. Nederst i e-posten har de hatt et banner med to knapper: “Gi et engangsbeløp” og “Bli fast giver”. På én utsendelse samlet de inn 3 280 kroner, noe som er vel og bra, men konverteringsraten var også bare 0,1 %. Kunne de gjøre det enda enklere å gi støtte?
Løsningen ble å erstatte banneret med et Vipps-banner. Her er det nå tre knapper med hvert sitt beløp, og giveren trykker enkelt på foretrukne beløp – og gjennomfører donasjonen i Vipps. Der gir de samtidig samtykke til å dele personopplysninger. Dermed er det enkelt for organisasjonen å sende takkemelding og følge opp i ettertid, for eksempel å verve enkeltgivere til å bli faste givere.
Konverteringsraten tidoblet seg – fra 0,1 % til 1,0 %! Den første utsendelsen med Vipps-banneret førte til 22 831 kroner i donasjoner. Og det med en e-post som ikke engang hadde som hovedbudskap å samle inn penger! Veldig, veldig gøy 🧡
Vipps QR + kirker og menigheter = enkelt å donere og å få skattefradrag! I stedet for å samle inn kontanter, kan dere sette opp QR-kode på plakater og skjermer. Dermed er det bare for menigheten å skanne QR-koden med Vipps, velge beløp og betale. Alle givere blir da automatisk registrert for skattefradrag. Veldig, veldig enkelt!
Innsamling på sosiale medier kan også gjøres enkelt! Mange bruker den innebygde “Fundraise med Facebook”-funksjonaliteten, og den fungerer veldig fint til bursdager og andre private innsamlinger. Ulempen for organisasjoner er at du ikke får oversikt eller muligheten til å følge opp giverne. I tillegg har sporing blitt en utfordring nå som reglene for personvern strammes inn.
En enklere løsning: Sett opp en enkel annonse for å bli fastgiver med Vipps! Send interessentene til en landingsside og gi for eksempel valget mellom å gi én gang eller månedlig – og gi dem bare ett betalingsalternativ for å gjøre donasjonsreisen enklere.
Hva slags alternativer vil dere gi giverne deres? Enkeltbidrag på 100 kroner eller 250 kroner? Fast månedlig bidrag i 6 måneder? Ett år? Eller kanskje en miks av alt?
Tom Vatland i Kviq viser frem en veldig, veldig enkel løsning: lenke-generator. Dere fyller ut beløp og varighet – og vipps, så har dere en lenke som sender giveren riktig sted! Bruk lenkene på nettsiden, i en e-post eller andre steder der dere snakker til potensielle givere.
Hvert år blir over 20 milliarder kroner samlet inn gjennom Vippsnummer. Men: Det er fortsatt ganske mange behov vi ikke dekker i dag. Kommer vi til å løse alle? Absolutt ikke! Men kommer vi til å løse de problemene der Vipps er løsningen? Det klarer vi.
Produktsjef for Vippsnummer, Haavard Melby, deler noe av det vi har lyst til å få til fremover:
Ett av de høyeste behovene i fundraising er å øke recurring (gjentaktende donasjoner). I Vipps så vi at innsamlingsorganisasjoner som hadde en høy andel recurring under pandemien klarte seg veldig mye bedre enn de uten.
Flere hundre tusen donasjoner blir gitt via Vippsnummer, og vi ser det som en tapt mulighet at det ikke er enkelt å konvertere en enkeltdonasjon til en recurring i det øyeblikket en bruker gir første donasjon!
Hvordan skal vi løse det? Vi skal knytte flere uavhengige Vipps-funksjoner sammen som ender i et recurring-donasjonsprodukt. Da vil en giver som gir første donasjon automatisk motta en forespørsel i Vipps om å opprette en recurring-avtale. De som ønsker å gjøre dette godtar betingelser og frekvens i Vipps, og kan også administrere avtalen sin på samme sted. Vi samarbeider tett med Fundraising Norge for å kunne avklare dette slik at produktet kan lages, lanseres og elskes 🫶
Flere hundre tusen donasjoner blir gitt via Vippsnummer, og vi ser det som en tapt mulighet at det ikke er enkelt å konvertere en enkeltdonasjon til en recurring i det øyeblikket en bruker gir første donasjon!
Haavard Melby, produktsjef for Vippsnummer
Vippsnummer er over alt, og brukes av alle. Det funker bra for mange, men det er også et veldig generisk produkt. Derfor ønsker vi å lage et eget, spesialisert donasjonsprodukt, skreddersydd for organisasjoner som mottar pengegaver. Tankene på blokka er:
Å lage de beste løsningene på de mest irriterende problemene forutsetter imidlertid at vi får innspill fra partnere og kunder, at vi klarer å samarbeide og eksperimentere sammen! Så kom med spørsmål og ta kontakt – så finner vi problemer, så lager vi løsninger 🫶
Er organisasjonen din godkjent for pengegaver hos Skatteetaten? Her kan du som tilbyr skattefradrag på donasjoner lese mer om hvordan samle informasjon om giverne i Vipps.
Q: Hva er gebyret per betaling på fast givertjeneste?
A: Vi har to standardpriser på donasjoner: 1,49 % for veldedige organisasjoner og 1,75 % for medlemsorganisasjoner.
Q: Hva er forskjellen på å bruke QR-kode på skjerm og Vippsnummer?
A: En QR-kode er egentlig bare en maskert URL med inngang til en landingsside. Der kan det ligge en eCommerce-betalingsløp eller en Vippsnummer-betaling.
Q: Med tanke på å redusere administrative kostnader, hva er status for å få på plass telefonnummer i oppgjørsrapporter fra Vippsnummer?
A: Problemet med denne rapporten var at flere organisasjoner har kontaktet oss og sagt at de ikke kan motta telefonnummer. Man må ha en ganske stor organisatorisk setting for å få det til. Vi jobber med dette, og skal klare å løse det, selv om det vil ta noen måneder til å få oversikt over de problemene vi må løse.
Q: Jeg sender Vipps-krav hver måned etter avtale med giver. Dette gjør jeg manuelt ved å taste inn alle telefonnumre. Finnes det en lettere måte å gjøre det på?
A: Ja, det er det! Har du en organisasjon uten CRM-system, så tar dette mye tid, ja. Her vil vi tipse om å få hjelp av partnerne våre – så ta kontakt med en av CRM-leverandørene våre. Eller bare kontakt oss direkte, så finner vi en perfekt match.
Q: Kan løsningene dere her viser kobles med Vippsnummeret vi allerede har, eller må vi opprette et nytt Vippsnummer?
A: Det er dessverre ikke mulig å koble Vippsnummer med Vipps eCom-løsningen per i dag. Men! Vi ønsker å lage en løsning hvor giveren kan bli fast giver når de får opp takkemeldingen etter å ha gitt penger via Vippsnummer. Her er vi kun i utforskerfasen og vet ikke med sikkerhet om drømmen kan realiseres. Og dette vil nok uansett kreve at dere har en avtale med oss om å kunne tilby Vipps faste betalinger (eCom). Disse løsningene fungerer også strålende hver for seg, og da kreves det to avtaler med Vipps.
Q: Vi bruker ofte QR-koder i annonser, innsamlingsaksjoner og så videre. For å få til sporing, er det nødvendig å opprette en ny kategori for å få en særegen QR. Disse kategoriene ligger oppå hverandre i menyen i Vipps og kan virke forvirrende for kunden. Finnes det en løsning der man skjule kategorier for kunden, mens QR-koden fremdeles er aktiv?
A: Beklager, det finnes ikke i dag.
Q: Er det mulig å motta donasjoner fra utlandet med VISA eller kredittkort?
A: Ja, det er selvfølgelig mulig! Vipps Checkout lar deg ta betalt både med Vipps, Visa og MasterCard – alt på ett sted :)
Q: Hvor finner jeg teknisk dokumentasjon?
A: Den tekniske dokumentasjonen finner du her: https://developer.vippsmobilepay.com/
Q: Hvilke tekniske løsninger var i relasjon til Morgengryn 11. oktober som er verdt å merke seg?
A: I dette webinaret tok vi for oss følgende løsninger:
Q: Hvordan kan du benytte Vipps Fundraising når det finnes veldig mange forskjellige usecases?
A: Det finnes flere gode svar på dettte. La oss sette opp en workshop for å få bedre oversikt over de forskjellige usecases og svar på hvordan Vipps Fundraising kan benyttes.
En event- og webinar-serie fra Vipps med nyheter og aktuelle temaer innenfor betaling og identifisering. Start dagen med en god dose inspirasjon, råd og tips til hvordan din bedrift, lag eller forening kan få mer ut av dine Vipps-produkter.
Kommende Morgengryn og oppsummering av tidligere webinarer finner du her.