Antallet forlatte handlekurver i nettbutikken din er en god indikator på om du lykkes som kremmer. Ifølge Senior UX Auditor Rinaldo Ugrina ved analyseselskapet Baymard Institute er det ulike typer knot som er hovedårsaken til at folk takker for seg med uforrettet sak. Mer enn 88 000 timer med UX-testing av brukeropplevelsen til noen av verdens største merkevarer viser at 70 prosent av påbegynte handlekurver forlates i løpet av checkout-fasen.
Under ser du topp ti-listen over grunner til avbrutte nettkjøp. De tre punktene rundt kostnader, levering og retur berører ikke selve brukeropplevelsen og kan være vanskelige å gjøre noe med. De øvrige syv punktene, derimot, er faktorer som direkte påvirkes av hvordan kunden opplever checkouten i din nettbutikk.
I og med at du har lest så langt, tør vi anta at du ønsker færrest mulig forlatte handlekurver. Så, da kan du enten sette av altfor mange timer som du ikke har, ta hvert av punktene og gjøre endringer som du ikke er sikker på hvordan vil fungere i praksis. Eeeeeeeeller du kan ta i bruk Vipps Checkout.
Kort forklart: Vipps Checkout er en komplett betalingsløsning som øker sannsynligheten for flere salg og er lett å integrere i nettbutikken din. Løsningen gir oppgjør etter tre dager, tilbyr ulike betalingsalternativer og automatisk utfylte fraktadresser og fraktvalg.
For mange som driver en nettbutikk kan det være en fordel å samarbeide med en etablert plattformpartner for netthandel. I tillegg til å hjelpe deg med å ta betalt, vil partneren også kunne sette opp nettbutikken for deg. Vipps Checkout tilbyr plugins for flere av de viktigste plattformene, inkludert WooCommerce, Shopify, Magento, KomplettNettbutikk og flere andre som er på vei.
«Vipps kontra andre betalingsløsninger gir enkel ordrebehandling, full fleksibilitet, hurtig utbetaling og den raskeste behandlingstiden. Å se Vipps i checkouten trygger også kunden på at nettbutikken er seriøs.»
Mads Oliver Jenssen, Teknisk ansvarlig, KomplettNettbutikk
Gå til hjemmesiden til Vipps Checkout så finner du neste steg for deg og dine behov.
Husk at du kan se hele webinaret øverst i artikkelen 🙌
Q: Hvor mye koster Vipps Checkout?
A: Prisen for Vipps Checkout varierer fra 2,49 % til 1,49 %, avhengig av din omsetning i løpet av de siste 30 dagene. Pristrappen vår finner du her. Vipps Checkout har ingen månedsgebyr eller skjulte avgifter.
Q: Er det vanskelig å ta i bruk Vipps Checkout?
A: Såklart ikke! Vi har laget noen enkle videoer som viser hvordan man legger til Checkout i WooCommerce og Checkout i Shopify.
Q: Hva er forskjellen på Vipps Checkout og Vipps Hurtigkasse?
A: Vipps Hurtigkasse er en tilleggsfunksjon for Vippsbetaling som forenkler visse kundeflyter. Vipps Checkout er en komplett betalingsløsning som gir deg både Vippsbetaling, VISA og MasterCard i én pakke. Vipps Checkout har også en funksjon som gjør mye av det Vipps Hurtigkasse og Checkout Direct gjør. Det vil si at du har en knapp som kan plasseres hvor som helst i nettbutikken din. Når kunden trykker på knappen tas hen til en landingsside som driftes av Vipps. På denne siden gjøres fraktvalg og betaling i et vanlig Checkout-grensesnitt. Litt vanskelig å henge med? Se selv i denne demoen ved å trykke "Kjøp nå".
Q: Kan Vipps Checkout brukes av ideelle organisasjoner?
A: Så klart! Vipps Checkout kan brukes av alle typer virksomheter, (nesten) uavhengig av bransje og kundegruppe.
Q: Hvordan finner jeg ut hvilken Vipps-løsning som passer best for min virksomhet?
A: Vipps tilbyr en rekke ulike betalingstjenester for virksomheter. Uavhengig av om du driver med fysisk handel, netthandel eller begge deler, har vi en tjeneste som passer dine behov. Gå til oversikten over løsningene våre eller les noen av kundehistoriene våre for inspirasjon.
Q: Hvordan fungerer frakt i Vipps Checkout?
A: Vipps Checkout støtter både statisk og dynamisk frakt, og presenterer alle tilgjengelige fraktalternativer på en intuitiv og brukervennlig måte. Vipps Checkout støtter levering med Posten, PostNord, HeltHjem, Instabox og Porterbuddy. Det er enkelt å oppgradere fraktvelgeren sin, se hvordan man f.eks legger til PorterBuddy i WooCommerce her.
Q: Kan Vipps Checkout brukes på Shopify, og eventuelt hvordan?
A: Ja, Vipps Checkout kan nå brukes til betaling på Shopify. Da slipper man å ha flere betalingsleverandører, siden de aller, aller fleste betaler med Vipps, VISA eller MasterCard. Dessverre fungerer ikke fraktinfo eller leveransevelgere fra eksterne aktører i Shopify, da dette ikke er tillatt fra Shopify sin side.
PS: Vipps Checkout app er tilgjengelig på Shopify, men er såpass ny at den ennå ikke er i Shopify App Store
Q: Kan man bruke Vipps Hurtigkasse i checkout på Shopify?
A: Det finnes apper for å bruke Vipps Hurtigkasse, men disse er ikke levert av Vipps. Vi kan derfor ikke si noe om dem.
Q: Hvorfor kan ikke Vipps levere det samme som ApplePay leverer gjennom Shopify?
A: Det er et veldig stort spørsmål. Det korte ikke-svaret er at vi fokuserer på å skape gode brukeropplevelser på tvers av operativsystemer, og lar oss inspirere av alle som driver med forenkling.
Q: Kan Vipps lage fraktavtaler på vegne av kunder som bruker Shopify?
A: Per i dag har vi ingen planer om å lage eller videreselge fraktavtaler.
Q: Hva skjer med Klarna som vi allerede har installert på Shopify, hvis vi også installerer Vipps Checkout?
A: Vipps Checkout lever fint side om side med andre betalingsapper. Samtidig anbefaler vi å minimere antall betalingsmetoder, sånn at kunden unngår å få mental kortslutning av alle valgene.
Q: Hvilke muligheter har aktører som holder til utenfor Norge?
A: For land som ikke har Vipps, anbefaler vi å kombinere med en annen betalingsmetode (vi har flere alternativer). Vipps Checkout velges som standard for norske kunder og skjules for alle andre.
Q: Hvordan fungerer Vipps Checkout med andre betalingsleverandører for kunder som handler fra andre land enn Norge?
A: Vipps Checkout støtter både vanlig Vipps-betaling og kortbetaling med VISA og MasterCard. For å få Vipps må du ha et norsk personnummer/D-nummer, kontonummer og telefonnummer. For kortbetaling støtter vi VISA og MasterCard utstedt i EØS, UK, US, CAN, AUS, NZ.
Q: Når blir MobilePay tilgjengelig i Norge?
A: Selskapets hovedprioritet etter fusjonen mellom Vipps og MobilePay er å samle produktene og tjenestene på én teknisk plattform. Arbeidet med å tilrettelegge plattformen for dette er godt i gang. Vi kommer nærmere tilbake med et mer konkret tidspunkt for når plattformen forventes å tas i bruk og MobilePay vil være tilgjengelig i Norge.
Q: Er Vipps med i abonnementet som begynner fra 349 kroner per måned?
A: Ja, Vipps er inkludert uten ekstra kostnad i pakken til 349 kroner per måned. Deretter gjelder samme prismodell for Vipps Checkout som alle andre steder: fra 1,49-2,49 % på månedlig omsetning gjennom Vipps. Les mer her.
Q: Kan man som kunde legge til en knapp i betalingsløsningen som gir kunden mulighet til å få tilsendt faktura til bedrift, via Tripletex?
A: Ja, dette er en funksjon som tilbys til kunder som har nettbutikk hos komplettnettbutikk.no. Dette gjelder også om man bruker Fiken regnskap. Vipps har også kunder som bruker Visma.net til dette. Les mer om Fiken, Tripletex eller Visma.
Q: Er ordrehåndtering og refusjon lik i Vipps som i KomplettNettbutikk?
A: Det er enkelt og automatisk med refusjon og kansellering i komplettnettbutikk.no. Man kan også refundere/kansellere valgfritt beløp inne på ordren.
For andre spørsmål, kontakt KomplettNettbutikk.
En event- og webinar-serie fra Vipps med nyheter og aktuelle temaer innenfor betaling og identifisering. Start dagen med en god dose inspirasjon, råd og tips til hvordan din bedrift, lag eller forening kan få mer ut av dine Vipps-produkter.
Kommende Morgengryn og oppsummering av tidligere webinarer finner du her.