I nesten alle butikker blir kundene spurt om de er medlem av kundeklubben. Nesten like ofte er svaret «vet ikke». Samtidig er det knotete for både kunde og butikk å finne et godt svar på spørsmålet – og enda mer knotete å gjennomføre en ny registrering hvis kunden ikke er medlem.
I Vipps heier vi på sømløse handleopplevelser. Sammen med partneren vår, Front Systems, inviterte vi derfor til et webinar om hvordan vi kan gjøre flyten i kundeklubben enda enklere. Du kan se hele opptaket i videoen øverst på siden.
Et viktig spørsmål i webinaret var: Hvordan kan Vipps bli mer relevant i fysiske butikker? - Det er knotete for både kunder og butikken å forholde seg til kundeklubber. Samtidig er det en tjeneste butikkene er nødt til å tilby – spesielt når målet alltid er å få kundene til å komme tilbake. Altså skape lojalitet, fortalte Johannes Jakobsen, Produktsjef for Payment Experience i Vipps.
Under webinaret presenterte han hvordan Vipps gjør det enklere å skape lojalitet i kassa – med en flyt som ser slik ut:
Dette er en løsning som sparer tid. Masse tid. Si takk og farvel til lange skjemaer, manuell sjekking av telefonnumre, utålmodige kunder og køer som vokser seg lengre og lengre.
Johannes Jakobsen, Produktsjef for Payment Experience i Vipps.
Under webinaret kunne Haakon Skavhaug-Flender, Product Manager i Front Systems, vise hvordan løsningen faktisk fungerer med kassasystemet deres. Direkte fra en fysisk i butikk i Oslo kunne han, sammen med «kunde», speile både kundens mobil og kassasystemet på iPad. På den måten demonstrerte de hvor raskt det går å finne medlemskapet eller bli medlem – alt ved hjelp av QR-koden i Vipps.
I over 10 år har Front Systems utviklet et kassesystem for aktører innen retail. Systemet finnes i mer enn 10 prosent av Norges motebutikker, og selskapet samarbeider tett med ledende aktører i retailbransjen i Skandivavia, for hele tiden å sørge for at kassesystemet er det beste i markedet.
Webinarets tredje og siste presentasjon handlet om hvordan Vipps kan bidra til at kundene faktisk blir lojale. Hvordan kan Vipps gjøre det enklere å kommunisere fordelene til bedriften din?
- Vi er fremdeles i en tidlig fase, men vi eksperimenter med hvordan vi kan få fordeler inn i Vipps-appen. På den måten kan brukerne se tilbud og fordeler fra kundeklubben, rett i Vipps. 4 av 5 brukere ønsker dette, og til nå ser vi tegn til at dette er en effektiv kanal for å kommunisere med brukerne, fortalte Erlend Gjesdal, produktsjef for Vipps Logg inn.
Gjesdal viste blant annet frem en av testene som er gjort med Jernia. Her fikk 4200 brukere en rabattkupong på 50 kroner i Vipps. 3,7 % av brukerne benyttet muligheten og gjennomførte et kjøp.
- Det som er spesielt interessant er at brukerne som brukte rabattkupongen hadde 35 % større handlekurv enn normalt. Vi tror at å tilby en kanal der butikkene tilbyr relevant innhold til brukerne, kan være et godt verktøy for å jobbe bra med kundelojalitet, sa Erlend Gjesdal.
Les mer om hvordan Jernia og Vipps skaper verdens enkleste kundeklubb
Vil du vite mer? Se hele webinaret øverst i artikkelen 🙌
En event- og webinar-serie fra Vipps med nyheter og aktuelle temaer innenfor betaling og identifisering. Start dagen med en god dose inspirasjon, råd og tips til hvordan din bedrift, lag eller forening kan få mer ut av dine Vipps-produkter.
Kommende Morgengryn og oppsummering av tidligere webinarer finner du her.