Gjenåpning og vårsprett i handelen sto på agendaen da Vipps 29. april inviterte til en ny utgave av webinaret Morgengryn. Med medbrakt kaffe og morgengryn fikk rekordmange deltakere lære mer om hvordan man ved hjelp av nye løsninger kan skape en enklere handleopplevelse i butikk.
Gikk du glipp av webinaret, eller vil du ha en rask oppsummering? Les videre for å få de viktigste poengene!
Måten vi handler og betaler på i butikk er i ferd med å endre seg, slo John Olav Olsen, forretningsutvikler i Vipps, fast innledningsvis. Det var casene og løsningene som ble presentert gode eksempler på.
– Jeg tror dette er en permanent endring i adferden til kundene våre, fortalte Frode Næss Larsen, IT-direktør hos POWER, og viste til bruken av innovative betalingsløsninger som Power har implementert det siste året.
Både i forkant, men særlig etter at koronakrisen rammet butikknæringen, har POWER jobbet hardt for å tilfredsstille nordmenns tilsynelatende umettelige appetitt etter forbrukerelektronikk. Det har ført til flittig bruk av funksjoner som drive thru og Klikk & Hent med betaling via Vipps og shopping via chat, hvor kundeservice enkelt har kunnet starte betalingsprosessen via Vipps.
– Vipps har hatt en enorm oppslutning hos kundene våre. Løsningene har bidratt til at vi har kunnet drive butikk på en veldig smittevennlig måte, både for ansatte og kunder, kunne Frode fortelle.
Inspirert av POWER? Les mer om hvordan du kan komme i gang med Vipps i butikk her.
Vipps er ikke alene om å sikre de gode, enkle og trygge handleopplevelsene. Det skjer sammen med gode partnere, som Lexit, som hjelper kunder med effektiv digital flyt gjennom verdikjeden, og Insp Retail Tomorrow, som har utviklet løsninger som automatisk gjør Instagram- og Facebookposter klare for nettsalg og Klikk & Hent. Tore Skjærgård, gründer av Insp, presenterte to produktdemoer som du kan se i opptaket.
For å illustrere hvordan man kan skape fleksible, raske og moderne kundeopplevelser, tok Marius Andersen, salgskonsulent og produktansvarlig i Lexit, med seg et prosjekt de nylig gjennomførte for Plantasjen.
– Plantasjen ønsket å kunne ta betalt på andre steder enn det faste kassepunktet, for eksempel utendørs. I tillegg ønsket de god og sikker datautveksling i realtid, fortalte Marius.
Løsningen ble å ta i bruk LexPOS, en mobil kasseløsning som supplementerer faste kassepunkter. Løsningen lar Plantasjen sine ansatte bruke helt vanlige mobiltelefoner som kasser i butikkene. Dermed kan de møte kundene på flere salgspunkt i butikken, og ferdiggjøre handelen på kundens premisser. Betalingen gjøres enkelt fra kundens telefon via Vipps, og interaksjon med medlemsnummer sikrer dataflyt.
De ansatte kan møte kunder overalt i butikken. Dermed blir det mindre kø inn til de tradisjonelle kassene, samtidig som Plantasjen har mulighet til å opprette flere mobile kassepunkter gjennom høysesongen. Siden kjøpet og betalingen foregår via hver sin mobil, er det enkelt å holde trygg avstand, noe som jo har vært spesielt viktig i dagens situasjon.
Les mer om hvordan Plantasjen lanserte mobile kasser med Vipps og Lexit her!
John Olav Olsen, forretningsutvikler i Vipps, tror mangfoldet og bredden av løsninger som finnes for enklere, tryggere og raskere betaling i butikk er med på å øke verdiforslaget til butikker over hele landet.
– Nettbetaling og fysisk butikk smelter sammen. Fysiske butikker har gjennom det siste året tatt i bruk funksjoner man tradisjonelt har brukt på nett. Mange av disse tror jeg er her for å bli, også når vi åpner opp igjen.
Verktøykassen «Vipps i butikk» består av mange ulike løsninger, tilpasset både små og store bedrifter. Lær mer om de ulike mulighetene her.
En event- og webinar-serie fra Vipps som tar for seg nyheter og aktuelle temaer innenfor betaling og identifisering. Start dagen med en god dose inspirasjon, råd og tips til hvordan din bedrift, lag eller forening kan få mer ut av dine Vipps-produkter.