Etter et år med strenge restriksjoner har restaurantbransjen tatt et kjempehopp inn i digitaliseringen. Hør hvilke erfaringer Oslo-restauranten Lekter’n har gjort med bestilling og betaling via mobilen, og få høydepunktene fra webinaret «Vipps + Restaurant = sant».

Måten vi bestilte mat og drikke på i 1921, og måten vi bestiller mat og drikke på i 2021 er ikke så forskjellig som mange skulle tro. Er det på tide å finne bedre og mer lønnsomme måter, og hva har vi erfart etter et år hvor hele bransjen ble tvunget til å ta i bruk nye digitale løsninger? Nettopp dette sto på agendaen da Vipps 12. mai inviterte restaurant- og serveringsbransjen til Morgengryn webinar.

Fikk du ikke med deg webinaret, eller vil du ha et gjensyn med de viktigste poengene? Les videre!

Digitale løsninger og personlig service

Gjennom det siste året har restaurantbransjen måttet finne alternative kundereiser. Plutselig kunne ikke gjestene lenger samle seg ved bardisken for å bestille, kontakten mellom gjest og servitør skulle minimeres og det ble viktigere enn noen gang å vite hvem som hadde vært innom spisestedet, og når.

– Koronapandemien gjorde at vi måtte ta et kjempehopp inn i digitaliseringen. Målet vårt nå er å finne den perfekte kombinasjonen av digitale løsninger og personlig service, fortalte Johan Leander fra Mat og Drikkegruppen, som står bak Oslo-restauranter som Lekter’n, Louise og Pastis.
johan.png

90 % av transaksjonene via Vipps og mobil

Under webinaret delte Johan sine erfaringer fra implementering av digitale betaling- og bestillingsløsninger.

– Vi så tydelig hvordan muligheten til å bestille og betale via mobilen påvirket stemningen på Lekter’n. I stedet for å prøve å fange blikket til en servitør, kunne gjestene ha fokus på opplevelsen og selskapet og enkelt betale regningen eller bestille påfyll via mobilen. Samtidig kunne servitørene fokusere på å levere ut mat og drikke.

Transformasjonen gikk ikke like naturlig på gruppens andre restauranter. Løsningen ble å tilby gjester valget mellom å bestille og betale på den tradisjonelle måten, eller å bestille og betale via webshop på mobilen. Sommeren 2020 valgte 50 % av gjestene på Mat og Drikkegruppens øvrige restauranter å benytte seg av bestilling og betaling via mobilen. For Lekter’n gikk utrolige 90 % av transaksjonene via Vipps på mobilen.

Den er erfaringen er de ikke alene om. En restauranteier som Vipps har snakket med viser til at bruken av Vipps og digitale løsninger for bestilling og betaling har økt omsetningshastigheten. Gjestene kan drikke og spise i stedet for å stå i kø, og har lavere barriere for å handle mer.

Drikker og spiser i stedet for å stå i kø

Å skape en bedre gjesteopplevelse er noe flere av Vipps sine partnere har fremst i pannelappen når de utvikler produkter og tjenester. Under webinaret hørte vi fra ordr, som har utviklet en tjeneste for bestilling og betaling av mat og drikke via mobil og PCK, som står bak systemet pckasse.

Sistnevnte kunne under webinaret dele en spennende produktnyhet som kombinerer personlig service med enkel betaling med mobil:

Lisa.png
– Vi jobber med en løsning hvor servitør vil kunne skrive ut en midlertidig kvittering med Vipps QR-kode, slik at kunden kan scanne denne for å betale. Dermed slipper kunden å vente på terminalen, fortalte Lisa Hestdahl, Key Account Manager i PCK.

For ordr-sjefen Edwin Fjeldtvedt handler det om å tilby løsninger på gjestens premisser:

– Gjester som står i kø, bruker ikke penger. Hva om vi gjør køen digital, og flytter den ut på dansegulvet? Gjennom kraften av moderne teknologi gjennomføres kundereisen på gjesten sine premisser.
edwin.png

Se mer om hvordan PCK og ordr sine løsninger fungerer i praksis i opptaket av webinaret!

I front av digitaliseringen

Digitalisering av bestilling og betaling fikk en skikkelig boost under pandemien. Dette er vaner mange eksperter spår vil vare også etter gjenåpningen. Særlig unge mennesker i byer har gjennom det siste året fått økt preferanse for betaling med mobilen.

– Flere bransjer digitaliseres, men vi ser at restaurant- og serveringsbransjen ligger i front, sa Tore-Endre Eidem, Partnermagiker i Vipps.

Nettopp derfor har Vipps sammen med partnere hatt særlig fokus på å utvikle produkter for restaurantbransjen. Mulighetene for Vipps i restaurant består av mange ulike løsninger, fra QR-kode på bord eller menyer, til ulike nettbutikk og app-løsninger og QR-kode på kvittering fra restaurant.

Raskt oppsummert:

  • Gjennom å tilby digitale løsninger for bestilling og betaling via mobilen, kan restauranter skape en kundereise som er på gjestens premiss.
  • QR-kode på bord eller menyer, løsninger for bestilling og betaling av takeaway og QR-kode på kvittering fra restaurant er nye løsninger som har slått spesielt godt an det siste året.
  • Digitale løsninger kan skape en lavere barriere for å handle mer. For mange restauranter vil det handle om å finne en balanse mellom personlig service og enkle, raske løsninger, som vil skape både fornøyde ansatte og fornøyde gjester.

Bestill gratis Vipps-merking!

Betaling med mobilen er kommet for å bli, også når vi er på restaurant. I anledning gjenåpningen har vi utviklet et helt nytt restaurant-kit. Bestill kittet, og vis gjestene dine at de kan betale med Vipps hos deg. PS – For å oppfordre folk til å spise ute, vil Vipps i åpningsperioden ta regningen til mange heldige restaurantgjester over hele landet. Mer informasjon kommer på vipps.no/tarregninga.

Pakken inneholder:

- 2 stk. klistremerker 15cm - tosidig til f.eks. inngangsdør

- 6 stk. klistremerker 10cm - 2 motiv til f.eks. bar/kasseområde

- 10 stk. coasters

Én markedspakke pr. brukersted.

Skjermbilde 2021-05-11 kl. 10.28.38.png
morgengryn_logo

Om Vipps Morgengryn

En event- og webinar-serie fra Vipps som tar for seg nyheter og aktuelle temaer innenfor betaling og identifisering. Start dagen med en god dose inspirasjon, råd og tips til hvordan din bedrift, lag eller forening kan få mer ut av dine Vipps-produkter.

Følg oss på Linkedin for kommende Morgengryn webinarer.

Opptak fra webinar legges også ut på vår YouTube-kanal.