Dobbel Vipps-rekord på Black Friday

Aldri før har nordmenn handlet for mer og gjennomført flere betalinger med Vipps på nett i løpet av ett døgn.
Vipps kan dermed notere seg for et historisk Black Friday-døgn. Nordmenn handlet både mer, og valgte Vipps oftere, enn noen gang tidligere i løpet av en dag.
– Black Friday er en av årets aller viktigste dager for oss. Derfor er det utrolig gøy å se at så mange vippsere velger å handle på den oransje måten når de skal kjøpe på nett, sier kommersiell leder i Vipps, Vegar Heir.
Voksende handlekurver Nettshoppingen med Vipps økte med 19 prosent på Black Friday sammenlignet med samme dag året før. Også antall nettkjøp i varehandelen steg, om enn noe lavere, med 4 prosent.
– Når volumet vokser mer enn antall kjøp, betyr det at snittprisen per handlekurv øker. Folk handler dyrere varer, legger flere produkter i kurven, eller begge deler, sier Heir.
Han peker på flere utviklingstrekk som kjennetegner årets Black Friday-handel.
– Mange har litt bedre råd i år. I tillegg ser vi at folk er mer bevisste på falske tilbud og dermed mindre impulsive. Det er også færre “ekte” Black Friday-tilbud enn tidligere, både i Black Week og Black Month. Jeg registrerte selv de første Black Friday-tilbudene allerede i september, sier Heir.
Bransjene som vokser - og faller Blant Vipps’ eksisterende kunder var det størst vekst i Vipps-betalinger på nett innen elektronikk, blomster og planter, og bøker. På den andre siden falt volumet mest innen møbler og belysning, kosmetikk og toalettsaker, og fottøy.
– Selv om Black Friday fortsatt er den travleste handledagen i november, har den ikke lenger samme unike posisjon som tidligere. Når tilbudene sprer seg over stadig lengre perioder, svekkes selve Black Friday-dagen, sier Heir.
Flere AI-kjøp neste år Heir tror at flere tilbud over en lengre periode vil bli enda tydeligere neste år, men at teknologi samtidig vil åpne for en smartere, mer tilpasset handleopplevelse.
– Vi har allerede startet testingen av vår egen AI-assistent gjennom Black Week. Målet er å gjøre det enda enklere for folk å finne relevante tilbud, unngå falske lokketilbud og ta bedre valg. Vi tror AI kommer til å spille en stor rolle i fremtidens netthandel, også på Black Friday.