Svindlere benytter ulike metoder for å lure deg til å gi fra deg personlig informasjon eller penger. Her er noen vanlige fremgangsmåter:
Telefonoppringninger
SMiShing (SMS-svindel)
E-postsvindel
Hvis du mistenker eller vet at du har blitt svindlet:
Vipps, politiet, eller banken din vil aldri be deg om å sende penger til en privatperson eller en “trygg konto”. Du vil heller aldri bli bedt om å oppgi PIN-koder, kort- eller kontoinformasjonen din, passord eller annen sensitiv informasjon. Og vi vil aldri kreve at du oppdaterer betalingsinformasjonen din gjennom en lenke i SMS eller e-post.
(Merk at Vipps i noen tilfeller kan sende deg e-poster. Dette er spesielt første gang du blir kunde, eller hvis det skjer en større endring i kundeforholdet ditt. Eksempler på dette er endringer i personvernerklæringen, eller endringer i gebyr og kostnader når du betaler med Vipps.)
Nettvett.no har til enhver tid oversikt over de vanligste svindlene som er i omløp. Vi anbefaler å sjekke nettstedet deres når du er usikker.