Hopp til hovedinnhold

Vipps, så var du sikker 🤝

Sikkerhet i Vipps

For sikkerhets skyld jobber vi veldig, veldig mye med å holde skurker borte fra Vipps. Her kan du lese litt om hva vi gjør, og litt mer om hva du selv (ikke) bør gjøre.

Mistenker du at du har blitt svindlet?

Da er det flere ting du kan gjøre for å stoppe skurkene.

  • Ta kontakt med politiet så raskt som mulig
  • Varsle oss på e-post phishing@vipps.no
  • Anmeld forholdet på din lokale politistasjon for å sikre digitale spor

Sånn prøver skurkene å lure deg 🚨

På telefon

De siste årene har det dessverre blitt vanligere å bli oppringt fra noen som utgir seg for å være politiet, banken din eller Vipps.

På SMS

Vipps sender deg aldri SMS om at du må “sikre kontoen din”. Har du fått en lignende SMS, du må IKKE trykke på lenken.

På e-post

Vanlig svindel på e-post er en oppfordring om å bekrefte opplysningene dine. E-postene ser ofte ganske ekte ut.

Svindel i sosiale medier

  • Vi vet at svindlere hacker sosiale medier-kontoer og sender meldinger hvor de gir seg ut for å være en venn eller familiemedlem. 
  • Hun/han sier ofte at de har akutt behov for penger og ber deg om å overføre penger til en ukjent person. 
  • Får du en sånn melding, bør du dobbeltsjekke med personen via en annen kanal for å være sikker på at det faktisk er dem som kontakter deg. Ikke overfør penger før du eventuelt har fått bekreftelse! 

Svindel på telefon

  • Svindlerne utgir seg for å være fra politiet, banken din, eller Vipps.
  • De hevder at noen prøver å ta opp lån i ditt navn og at du må overføre penger til en "trygg" konto for å sikre sparepengene.
  • Svindlerne kan sette samtalen over til en annen svindler som utgir seg for å være en bankansatt.
  • De har informasjon om deg fra tidligere phishing-forsøk via falske SMS-er eller e-poster.

💡 Er du usikker på om telefonsamtalen er ekte, bør du avslutte samtalen og ringe opp til det offisielle nummeret til banken/politiet/Vipps.

Svindel på SMS

  • Inneholder ofte lenker til falske nettsider som ber deg oppgi personlig informasjon.
  • SMS-en kan påstå at kontoen din er sperret eller truet, og oppfordrer deg til å "sikre kontoen din".

💡 Er du usikker på om SMSen er ekte, skal du IKKE trykke på noen lenke. Kontakt heller banken/politiet/Vipps på vanlig måte.

 

 

Svindel på e-post

  • E-poster ber deg klikke på en lenke for å stanse en betaling eller sikre kontoen din.
  • Lenken fører til falske nettsider som samler inn konto- og kortinformasjon.

💡 Er du usikker på om e-posten er ekte, skal du IKKE trykke noen lenke. Kontakt heller banken/politiet/Vipps på vanlig måte.

Sånn holder du deg sikker

Vipps, politiet, eller banken din vil aldri be deg om å sende penger til en privatperson eller en “trygg konto”. Du vil heller aldri bli bedt om å oppgi PIN-koder, kort- eller kontoinformasjonen din, passord eller annen sensitiv informasjon. Og vi vil aldri kreve at du oppdaterer betalingsinformasjonen din gjennom en lenke i SMS eller e-post.

Viktig å vite: Vipps kan i noen tilfeller sende deg e-poster. Dette er spesielt første gang du blir kunde, eller hvis det skjer en større endring i kundeforholdet ditt. Eksempler på dette er endringer i personvernerklæringen, eller endringer i gebyr og kostnader når du betaler med Vipps.

Viktig å vite: Vipps kan i noen tilfeller sende deg e-poster. Dette er spesielt første gang du blir kunde, eller hvis det skjer en større endring i kundeforholdet ditt. Eksempler på dette er endringer i personvernerklæringen, eller endringer i gebyr og kostnader når du betaler med Vipps.

Snill hacker?

Vi er alltid takknemlige for innspill fra vennlige hackere og sikkerhetsforskere og detektiver. Hvis du har funnet en sårbarhet i et av systemene våre, vil vi gjerne høre fra deg.

A friendly, cartoon character in a white hoodie and headset gives two thumbs up.

Lurer du på noe?

Gå til våre hjelpesider eller chat med oss.