Vipps tester AI-assistent gjennom Black Week

Denne uken tester Vipps en ny AI-assistent som skal gjøre det enklere å finne trygge og gode Black Week-tilbud og gaveideer. AI-assistenten er et resultat av samarbeid mellom Vipps, Klarna-eide Pricerunner og FINN.
Hvor mye koster egentlig produktet du har sett deg ut, hvilke butikker har den laveste prisen akkurat nå, og finnes det kanskje et pent brukt alternativ som er enda rimeligere? Dette er spørsmål Vipps håper at folk kan får svar på ved å bruke den nye AI-assistenten i appen.
Ifølge kommersiell leder Vegar Heir i Vipps er AI allerede en del av hverdagen vår, og han tror at AI-agenter vil spille en stadig viktigere rolle når vi handler. Heir sier at det derfor er viktig for Vipps å rulle ut shoppingassistenten nå for å være med på å drive utviklingen fremover.
– Målet vårt er å lære. Vipps har ikke tilgang til brukernes Vipps-data gjennom assistenten, og ingen av samtalene lagres. Derimot ser vi på aggregerte og helt anonyme data, som for eksempel hvor mange som bruker assistenten og om brukerne får treff på det de søker etter. I tillegg er brukernes tilbakemeldinger viktige for å forstå hva som fungerer godt og hva som bør forbedres, sier Heir.
Planen er å slå av assistenten når Black Week er omme. Da tas den med inn på Vipps-verkstedet, justeres og skrus på frem til den lanseres i en eventuell ny versjon en gang i fremtiden.
Assistenten bruker åpne produktdata fra Pricerunner og FINN Nybrukt. Hos FINN Nybrukt kan du blant annet kjøpe brukt mobil med to års garanti. Pricerunner er eid av Klarna. Produkt-dataene derifra brukes allerede av Vipps i deres Ønskeliste-funksjon. Det er disse erfaringene som ligger til grunn for utviklingen av assistenten.
Black Week-assistenten er tilgjengelig for Vipps-brukere over 18 år. Den ble lansert mandag 24. november, og planen er å avinnstallere den tirsdag 2. desember.