6 November 2024
Vipps – Byttelappens tid er over
Vipps lanserer en ny funksjon som gjør at byttelappens dager kan være talte, ifølge betalingsselskapet.

Med ønskeliste i Vipps blir det veldig, veldig enkelt å planlegge gaver. Nå kan du nemlig lage, dele og motta ønskelister – alt i Vippsen din.
– Å ønske seg og gi gaver skal være gøy, ikke stress. For ingen ønsker at gaven siden byttes eller ender opp ubrukt i boden. Når alle kan lage ønskelistene sine i Vipps, slipper både giver og mottaker dette knotet. Hvismange nok bruker denne gratistjenesten og flere treffer blink med gaveinnkjøpet kan byttelappens dager kunne være talte. Det er et hårete mål, men det er lov å håpe, sier leder for markedsprodukter Ninni Høver i Vipps MobilePay.
7 av 10 sliter med gavekjøp
Hun peker på at organisering av gaver oppleves som mer krevende enn mange kanskje tror, og viser til en ny Norstat Express-undersøkelse utført på oppdrag for Vipps. Undersøkelsen viser at hele 72 % av de spurte mottar minst én gave årlig som de egentlig ikke trenger eller ønsker seg. Undersøkelsen viser også at 7 av 10 synes det er vanskelig å vite hva de skal kjøpe i gave til andre.
– Tallene viser at gaveforbruket vårt er unødvendig høyt. Ønskeliste i Vipps vil selvsagt ikke alene fjerne overforbruket over natten. Samtidig: «alle» nordmenn har Vipps, og i Norden er det til sammen 12 millioner brukere. Derfor vil funksjonen ha potensiale til å redusere dette overforbruket betydelig, sier Høver.
Samarbeid med butikker
Hun forteller at det ble tydelig i innsiktsarbeidet at mange nordmenn starter gave-shoppingen uten anelse om hva den perfekte gaven burde være.
– Ønskeliste i Vipps fjerner denne usikkerheten. Funksjonen gjør at du kan både dele og motta ønskelister, oppdatere dem fortløpende, og til og med reservere gaver, sånn at ingen får samme gave to ganger, sier Høver.
Ifølge henne vil tjenesten også være en ny kanal for butikker å være synlige på.
– Gavegivere er i kjøpsmodus når de bruker Ønskeliste. Sammen med butikkene vil vi derfor utforske måter å komme med gode anbefalinger til hva du kan ønske deg selv, eller hva du kan velge som gave til andre.
Funnene i Norstat Express-undersøkelsen er basert på et beleilighetsutvalg av 500 personer.
– Å ønske seg og gi gaver skal være gøy, ikke stress. For ingen ønsker at gaven siden byttes eller ender opp ubrukt i boden. Når alle kan lage ønskelistene sine i Vipps, slipper både giver og mottaker dette knotet. Hvismange nok bruker denne gratistjenesten og flere treffer blink med gaveinnkjøpet kan byttelappens dager kunne være talte. Det er et hårete mål, men det er lov å håpe, sier leder for markedsprodukter Ninni Høver i Vipps MobilePay.
7 av 10 sliter med gavekjøp
Hun peker på at organisering av gaver oppleves som mer krevende enn mange kanskje tror, og viser til en ny Norstat Express-undersøkelse utført på oppdrag for Vipps. Undersøkelsen viser at hele 72 % av de spurte mottar minst én gave årlig som de egentlig ikke trenger eller ønsker seg. Undersøkelsen viser også at 7 av 10 synes det er vanskelig å vite hva de skal kjøpe i gave til andre.
– Tallene viser at gaveforbruket vårt er unødvendig høyt. Ønskeliste i Vipps vil selvsagt ikke alene fjerne overforbruket over natten. Samtidig: «alle» nordmenn har Vipps, og i Norden er det til sammen 12 millioner brukere. Derfor vil funksjonen ha potensiale til å redusere dette overforbruket betydelig, sier Høver.
Samarbeid med butikker
Hun forteller at det ble tydelig i innsiktsarbeidet at mange nordmenn starter gave-shoppingen uten anelse om hva den perfekte gaven burde være.
– Ønskeliste i Vipps fjerner denne usikkerheten. Funksjonen gjør at du kan både dele og motta ønskelister, oppdatere dem fortløpende, og til og med reservere gaver, sånn at ingen får samme gave to ganger, sier Høver.
Ifølge henne vil tjenesten også være en ny kanal for butikker å være synlige på.
– Gavegivere er i kjøpsmodus når de bruker Ønskeliste. Sammen med butikkene vil vi derfor utforske måter å komme med gode anbefalinger til hva du kan ønske deg selv, eller hva du kan velge som gave til andre.
Funnene i Norstat Express-undersøkelsen er basert på et beleilighetsutvalg av 500 personer.
“