10 April 2025

Det skal være lett å si nei

Når Vipps ber om å bruke dataene dine, skal det være lett å forstå hva vi trenger og hvorfor. Og det skal være like enkelt å si «nei» som å si «ja». Derfor trekker vi nå tilbake samtykket vi har fått fra drøyt to millioner nordmenn.

image

De siste månedene har Vipps samlet inn samtykke til personalisert markedsføring for å kunne tilby mer relevante opplevelser i appen. Vi har fått tydelig tilbakemelding fra Forbrukerrådet om at samtykket vi ba om kunne vært bedre forklart og tydeligere utformet.

Vi har tatt en god kikk i speilet og på arbeidet som er blitt gjort, og kommet frem til at vi kunne ha løst det bedre. Derfor trekker vi nå tilbake samtykket vi ba om fra alle som sa ja til personalisert markedsføring.

Vi har en selskapskultur for å lære av feil og være åpne om det. Dette er et tydelig eksempel på nettopp det.

, hva kunne vi ha gjort bedre?

  • Vi kunne gjort det enda enklere å klikke «nei».

  • Vi kunne, og burde, forklart tydeligere og enklere hvilke data vi bruker.

  • Vi kunne vært mer åpne om hva dataene skal brukes til og hva de ikke skal brukes til.

Vi kommer nok til å spørre igjen en gang i fremtiden. Men ikke før vi er helt sikre på at valget er 100 % tydelig, og at det er minst like enkelt å si nei som å si ja. Vipps vil være bedre enn de eksemplene vi alle har sett fra noen av de store teknologigigantene. Vi vil gi deg et reelt og oversiktlig valg, der du alltid forstår hvilke data vi spør om, hva de skal brukes til, og der det alltid er lett å si nei.

Beklager bryderiet – og takk for at du leste.

💡 Lurer du på hvilke data du har gitt samtykke til at vi kan bruke? Gå til appen, under «Meg» > «Data og personvern». Du kan når som helst trekke tilbake samtykkene dine, men denne gangen gjør vi det for deg.

Les mer om personvernet ditt hos Vipps her:
vipps.no/personvern-og-vilkar/vipps-privacy-protection-policy